Vaaleissa persoona myy puoluetta paremmin

Poliitikan henkilöityminen vahvistuu näissä vaaleissa entisestään.

Yhä useampi ehdokas haluaa häivyttää puoluesidonnaisuuden kampanjoissaan taustalle ja rakentaa vaalityönsä vain oman persoonan varaan. Imagotutkijan mukaan henkilötuote myykin paremmin kuin puoluetuote.

Miten siis saada ostoksille kiiruhtavat ihmiset pysähtymään ja kiinnostumaan. Perheteemalla eduskuntaan pyrkivä keskustan entinen puoluesihteeri jakaa keskustelusarjansa mainosta. Huomiota kiinnittää, että Pekka Perttula ei mainitse esitteessään puoluettaan ollenkaan. Naama ja numero sitä vastoin ovat esillä.

Ehdokkaat tietävät viimeaikaiset tutkimukset joiden mukaan moni suhtautuu torjuvasti puolueisiin ja politiikkaan.
Niinpä yhä usempi ehdokas turvautuu nyt kampanjoissaan omaan persoonaansa ja häivyttää puoluesidonnaisuuden mainoksistaan kokonaan pois.

Perttula luottaa, että äänestäjät tietävät hänen puolueensa - niinpä sen voi myös jättää esitteestä pois.
Imagonrakennuksesta juuri kirjan julkaissut tutkija näkee tilanteen raadollisemmin. Oma esite, nettisivut ja tv-mainos. Äänestäjän oman aktiivisuuden ja arvuuttelun varaan jää mitä puoluetta tämä ensi kertaa eduskuntaan pyrkivä nuori mies edustaa.

Eduskuntavaalit ovat siis vahvasti ja enenevässä määrin henkilövaalit, mutta tänään karismaattiset ehdokkaat jäivät kirkkaasti toiseksi - kovin houkutin oli kuitenkin se ilmainen vaalimakkara.
(MTV3)


Lue myös:

    Uusimmat