Uutistoimisto: Venäläiskone varoitti lennonjohtoa törmäyksestä

Venäläisen tietotoimiston mukaan matkustajakoneen ohjaaja varoitti ennen onnettomuutta Zürichin lennonjohtoa uhkaavasta törmäyksestä. Saksalaisen ja venäläisen koneen törmäyksessä tiistaina kuoli 71 ihmistä.

Sveitsin lennonjohto kehotti venäläistä Tupolev-matkustajakonetta laskemaan lentokorkeuttaan vain 44 sekuntia ennen sen törmäämistä rahtikoneeseen Saksassa varhain tiistaina. Asiasta kertoivat saksalaiset onnettomuustutkijat tänään.

Saksalaiset onnettomuustutkijat kiistivät tänä iltana tiedon, jonka mukaan Tupolevin ohjaaja oli varoittanut lennonjohtoa mahdollisesta törmäysvaarasta jo 90 sekuntia ennen onnettomuutta.

Venäläisen uutistoimiston Ria-Novostin mukaan Tupolevin ohjaaja varoitti sveitsiläistä lennonjohtoa mahdollisesta törmäysvaarasta jo 90 sekuntia ennen onnettomuutta. Ria-Novostin lainaamien tutkijalähteiden mukaan lennonjohto vastasi venäläisohjaajan varoitukseen 50 sekuntia ennen törmäystä kehottamalla tätä laskemaan korkeutta. Siinä vaiheessa törmäyskurssilla ollut DHL-yhtiön Boeing-rahtikone oli aloittanut laskeutumisen alempaan lentokorkeuteen.

Sveitsin lennonjohto ei ole kommentoinut venäläistietoja.

Lennonjohdon edustajan mukaan asian selvittäminen kuuluu onnettomuuden tutkintaryhmälle. -Omien tietojeni mukaan lennonjohto ei saanut varoitusta venäläiskoneelta, Skyguide-lennonjohtoyrityksen ilmailuasiantuntija Christian Weiss sanoi.

Sveitsiläiset myös kiistivät väitteet, joiden mukaan heidän tutkansa eivät olisi standardien mukaisia.

Mustat laatikot vaurioituneet

Tuhoisaa onnettomuutta tutkivan saksalaisryhmän edustaja kertoi tänän, että lentokoneiden mustat laatikot ovat vaurioituneet. Vauriot eivät kuitenkaan välttämättä haittaa tutkimuksia, ja laatikoiden sisältämien tietojen analysointi on jo aloitettu.

Saksalaiset johtavat tutkimuksia, koska onnettomuus sattui sen ilmatilassa. Lisäksi tutkimuksiin osallistuu neljä sveitsiläisasiantuntijaa. Saksan liikenneministerin Kurt Bodewigin oli myöhemmin tänään määrä pitää tutkimusten etenemisestä tiedotustilaisuus.

Bodewig vaati aiemmin tänään televisiohaastattelussa yhtenäistä järjestelmää Euroopan lentoturvallisuuden valvontaan. -Tarvitsemme Eurooppaan yhtenäisen ilmavalvonnan. Eri valtioiden lennonjohtojen valvontaverkosto tulisi korvata yhtenäisellä systeemillä, Bodewig sanoi. Hänen mukaansa yhtenäinen valvonta voitaisiin aloittaa jo vuonna 2004.

Lähes kaikki uhrit löydetty

Saksan poliisi ilmoitti aikaisin torstaina pelastusmiehistöjen löytäneen 67 ruumista lentoturman jäljiltä. Onnettomuudessa sai surmansa kaikkiaan 71 ihmistä.

Kaikki ruumiit on siirretty läheisen Friedrichshafenin sairaalaan tunnistamista varten. Toistaiseksi vain rahtikoneen kahden lentäjän ruumiit on tunnistettu.

Friedrichshafeniiin saapui tänään myös venäläiskoneessa olleiden matkustajien - pääasiassa lasten ja nuorten - yli 130 sukulaista erikoislennolla Bashkiriasta. Viranomaiset toivovat sukulaisilta apua uhrien tunnistamisessa.

Useat omaiset veivät tänään turmapaikalle kukkia ja valokuvia kuolleiden lastensa muistoksi. Muutamat toivat mukanaan myös kourallisen multaa kotimaastaan. Koneiden jäänteiden keskellä pidetään myöhemmin muistotilaisuus.

(MTV3-STT-DPA)

Lue myös:

    Uusimmat