Uusmediasta tulevaisuuden työllistäjä

Digitaalisen median tuotantoyritykset eli niin sanotut uusmediayritykset palkkaavat vuoteen 2001 mennessä noin tuhat uutta työntekijää. Tänään julkistetun tutkimuksen mukaan työvoimaa tarvitaan kaupallisiin, teknisin ja luoviin työtehtäviin.

Tutkimuksen tulokset perustuvat 72 uusmediayrityksen kyselytutkimukseen sekä neljääntoista teemahaastatteluun. Uusmediatoimiala on nuorta. Ensimmäiset yritykset syntyivät tämän vuosikymmenen puolivälissä, kun lähinnä Internetiin kotisivuja tuottaneet yritykset laajensivat toimenkuvaansa. Toimiala on kasvanut muutamassa vuodessa liikevaihdoltaan lähes miljardiluokkaan ja tällä haavaa se työllistää noin 1800 työntekijää.

Teknisiin tehtäviin kuten tietojärjestelmien suunnitteluun ja ohjelmointiin on tarkoitus palkata lähivuosina 300-350 uutta työntekijää, kaupallisiin tehtäviin 250-350 ja graafisiin sekä sisällönsuunnittelutehtäviin 200-250 uutta työntekijää. Uuden median osaamista tarvitaan myös perinteisimmillä toimialoilla kuten teollisuudessa.

Tutkimuksen mukaan yksi tärkeimmistä toimialan kasvun esteistä on pula ammattitaitoisesta työväestä ja pullonkaulaksi alalla nähdään koulutus, sillä nykyinen koulutusjärjestelmä ei ole pystynyt vastaamaan koulutustarpeeseen riittävän nopeasti. Alan yritykset suhtautuvat erittäin kriittisesti nykyiseen koulutusjärjestelmään, koska valmistumisajat ovat suhteettoman pitkiä ja koulutuksen sisältö vanhenee nopeasti. Tutkimuksen mukaan yritykset ovat kiinnostuneita osallistumaan koulutukseen sekä suunnittelijoina että kouluttajina. Tutkimuksessa havaittiin myös, että suurin osa eli 74 prosenttia uusmediayrityksistä pitää henkilökohtaisia suhteita parhaana tapana etsiä uutta henkilöstöä.

Uusmediatoimialan toimenkuvat ja osaamistarpeet 1999 -tutkimuksen toteutti Helsingin kauppakorkeakoulun tutkimuspalveluja tarjoava yksikkö LTT-Tutkimus Oy. Tutkimuksen rahoittivat opetusministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat