Uusmedian tuottajille rahaa jaossa

Suomen suurin uusmediakilpailu järjestetään jälleen Tampereella tänä vuonna. Siinä haetaan uudennushenkisiä verkko- ja rompputuotantoja.

Päätetyötä


Pääpalkinto on 100 000 markkaa, mutta parhaillaan kerätään lisärahaa yritysten nimiä kantaviin sarjoihin. Mediakilpailu julistettiin avatuksi tänään. Se järjestetään nyt neljännen kerran. Kilpailuun ilmoittautuminen alkaa vasta elokuussa. Tulokset julkistetaan 15. marraskuuta Mindtrek-viikolla, joka järjestetään toisen kerran.

Uusmediatöiden arvostelu alkoi Tampereen multimediakilpailun nimellä. Nyt harkitaan nimen muuttamista Mindtrek-kilpailuksi. Vuosittain kilpailuun on tarjottu yli 200 työtä.

Kilpailun ja viikon taustaorganisaatioksi Tampereelle on perustettu Mindtrek-yhdistys. Sen puheenjohtajana aloittaa professori Aarre Heino Tampereen yliopistosta. Hän on ensisijaisesti humanisti kirjallisuustieteilijä, mutta myös hypermedian ja elektronisten tekstien asiantuntija. Heinon mielestä tavoitteeksi pitää asettaa digitaalinen humanismi. Nykyisessä kehitysvaiheessa ihmisläheinen näkökulma jää vähälle.

Heino näkee, että evoluutiolta - kehitykseltä puuttuu pakki. Ihmisten on omin käsi tartuttava muutoksen. Verkottuneissa yhteisöissä keskinäinen riippuvuus kasvaa. Ne ovat kehityskykyisiä, mukautuvaisia, itseään korjaavia, laajentuvia ja uutta luovia. Heino vertaa verkottuneita organisaatioita mehiläis- tai muurahaispesään. Sellaiset yhteisöt pärjäävät hyvin. Tietenkin niihin liittyy myös haittapuolia. Joissakin kehitysvaiheissa niissä esiintyy tehottomuutta. Aikaa menee turhaan pörräämiseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat