Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella OKL:ssä on viime vuosina havahduttu siihen, että opettajien koulutuksessa on käsiteltävä entistä enemmän kiusaamista.
– Painetta on käsitellä enemmän kiusaamiseen liittyviä asioita koulutuksessa, ja näitä näkökulmia on lisätty. Opiskelijoilta on tullut palautetta, että kiusaamista ei ole aiemmin otettu riittävästi huomioon, sanoo Helsingin yliopiston OKL:ssä aineenopettajien koulutuksesta vastaava Hannele Cantell.
Ongelmana on kuitenkin Cantellin mukaan se, että luentosalissa kiusaamisen käsittely ei koskaan vastaa luokkahuoneessa vastaan tulevia tilanteita. Sama pätee kodin ja koulun yhteistyöhön – konkreettisiin tilanteisiin törmätään vasta työelämässä.
Pakollisen opetusharjoittelun aikana kiusaamisasioita käsitellään enemmän kuin luennoilla, ja silloin ohjaava kokeneempi opettaja myös antaa opettajaopiskelijalle käytännön neuvoja.
Opettajien opetussuunnitelmasta löytyy myös kursseja, joilla kiusaaminen nostetaan esille – näitä ovat esimerkiksi oppilaan tuntemukseen ja erityispedagogiikkaan keskittyvät kurssit.
Uudet tutkintovaatimukset nostavat kiusaamisen esiin
Ensi syksynä voimaan tulevat uudet tutkintovaatimukset, jolloin opetusohjelmaan tulee uusi erilaisuuden ja moninaisuuden kohtaamiseen keskittyvä kurssi. Nimestään huolimatta kurssilla ei käsitellä vain monikulttuurisia tai muuten vähemmistöihin kuuluvia oppilaita, vaan arjen "tavallista" erilaisuutta.
– Uuteen kurssiin kuuluu luento- ja ryhmäopetusta, jolla eri asteiden ja aineiden oppilaat opiskelevat yhdessä. Ei riitä, että aineenopettajat opiskelevat keskenään tai esimerkiksi matematiikanopettajat keskenään, koska koulu on työyhteisö ja kaikkien on osattava toimia kaikkien kanssa ja hyödyntää toisten osaamista, Cantell sanoo.
Cantell myöntää, että luokanopettajilla on perinteisesti ollut paremmat kasvatustaidot kuin aineenopettajilla. Tämä johtuu siitä, että kun luokanopettajat opiskelevat OKL:ssä viisi vuotta, viettävät aineenopettajat valtaosan opiskeluajastaan omien erityisalojensa laitoksilla ja pedagoginen opetus jää vähemmälle.
Cantellin mukaan on kuitenkin vanhentunutta ajatella, että opettaja olisi joko pedagogi tai tiedon jakaja – aineenopettajankin pitäisi olla kasvattaja.
Uusimmat
-
16:06
EK5: "Ei pitänyt" – pätkällä yllätys: MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
16:04
Poliisi muistuttaa: Sakkoja napsahtaa tarvittaessa muillekin kuin autoilijoille – näin kävi skootterikuskin
-
15:59
Tre Kronor vahvistuu: NHL-hyökkääjä lähtee MM-jäälle
-
15:58
Pariisissa pidätetty henkilö, joka uhkasi räjäyttää itsensä Iranin suurlähetystöllä
-
15:31
Hiihtoliitto myllerryksessä – toiminnanjohtaja sai lähteä
-
15:14
Ott Tänakin ympärillä muhii rallifiasko
-
15:10
Kanye Westiä epäillään pahoinpitelystä
-
14:57
Suomalainen everstiluutnantti: Tämä on Israelin "kirurgisen" iskun viesti
-
14:48
Kuutti pyrki sinnikkäästi kohti merta Helsingissä – katso Harrin kuvaama video
-
14:42
MTV testasi: Suomessa keksittiin ennennäkemätön sushi – "Aiomme myydä tätä Japaniin"
-
14:38
Ensin vatsa tyhjäksi, sitten renkaat – MM-rallin suomalaiskuskilla painajaisreissu
-
14:36
Auto törmäsi pyöräilijään ja pakeni – poliisi pyytää autoilijaa ilmoittautumaan
-
14:27
HIFK:lle kova menetys – Suomen mestari siirtyy ulkomaille
-
14:24
Rantaradalla henkilövahinko – junaliikenne pysähtynyt Helsingin ja Turun välillä
-
14:08
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
14:07
Sebastien Ogierilta mystinen heitto kuumasta puheenaiheesta
-
14:02
Hallituslähteet STT:lle: Suomessa tullaan irtisanomaan tuhansia virkamiehiä
-
14:00
Tapakouluttajan mukaan "ole oma itsesi" ei ole aina hyvä neuvo
-
13:59
Urheilupomon ero ei ratkaise HIFK:n ongelmia – Petteri Sihvoselta painava huomautus: "Toinen pää palaa vielä"
-
13:50
Konkarituottaja puhui törkeästi Sydney Sweeneystä – näyttelijä vastaa: "Häpeällistä"
-
Lataa lisää