Uusien tuotteiden vähäisyys uhkaa luomutuotantoa

Kuluttajien kiinnostus luomutuotteita kohtaan kasvaa samalla kun myynti pysyy paikallaan tai jopa laskee.

Lähes joka neljäs kuluttaja ilmoittaa käyttävänsä säännöllisesti luomutuotteita, mutta ongelmaksi on muodostunut tuotekehittelyn hitaus ja markkinointiongelmat. Kuluttajien luomutoiveet eivät välity tuottajille asti.

Tuorein luomubarometri kertoo, että uutta kysyntää syntyy koko ajan. Erityisesti luomuvihannesten ja lihan kysyntä kasvaa. Kananmunat ja luomuöljy ovat lisänneet markkinaosuuttaan. Mutta kuluttajat eivät saa haluamiaan tuotteita.

- He ovat vaihtelunhaluisia, kuten kaikki muutkin kuluttajat ,ja koska luomussa tuotekehitys ei ole samassa tahdissa muun tuotannon kanssa, ostavat kuluttajat myös muita tuotteita, arvioi markkinointikoordinaattori Aino Viertola Finfood Luomusta.

Luomun markkinoinnissa on pian valittava tärkein kohderyhmä. Kaksi kolmasosaa kuluttajista arvioi, että heidän ostoskorissaan luomun osuus on alle 10 prosenttia. Toisaalta tutkimus osoittaa, että uskollisia himoluomuja on lähes neljännes kuluttajista.

Uutuudenviehätys on luomusta karissut. Peltoala on kasvanut viime vuosina, mutta luomutilojen määrä on laskenut alle 5000:n.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 22.06.2004)

Lue myös:

    Uusimmat