Uusien autojen turvatekniikka ei säästä jalankulkijaa

Uudet autot ovat turvallisia sisältä, mutta onnettomuuksissa vaarallisia jalankulkijoille.

Tuoreen törmäystestin mukaan uusien autojen joustamattomat keularakenteet lisäävät jalankulkijan vammautumisriskiä törmäyksessä.

EURO NCAP -törmäystestissä mitattiin 13 uuden automallin turvallisuusominaisuuksia. Jopa kahdeksan testatuista autoista sai täydet viisi pistettä matkustajien turvallisuudesta. Autojen välillä paljastui kuitenkin huomattavia eroja niin sanotussa jalankulkijatestissä, jossa mitattiin auton jalankulkijalle törmäyksessä aiheuttamia vahinkoja.

Testin mukaan parhaat keularakenteet löytyvät Citroenin ja Seatin uutusmalleista. Huonoiten pärjäsivät BMW:n mallit. Erot syntyivät keularakenteen muotoilussa ja käytetyissä materiaaleissa.

Autovalmistajien olisi mahdollista kiinnittää yhä enemmän huomioita myös jalankulkijoiden turvallisuuteen. Törmäyshetkellä myöten antavat konepellit sekä joustavammat puskurimateriaalit voisivat pienentää törmäyksen seurauksia jalankulkijoille ja jopa estää jalankulkijan pään iskeytymisen tuulilasiin onnettomuushetkellä.

Puutteistaan huolimatta, uudet autot ovat nykyään hyvin turvallisia. Aamulehden mukaan kotimaiset autojen turvallisuustestit osoittavat, että vaarallisimpia autoja ovat parikymmentä vuotta vanhat, pienet henkilöautot, joissa on usein vain vähän turvallisuusvarusteita.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat