Pienellä ruudulla kuljettajan edessä on kartta, johon ilmaantuu varoituskolmioita: tie on näissä kohdissa liukas. Vastaan tullut auto on välittänyt tiedon paikoista, joissa renkaat ovat kohdanneet niukasti kitkaa.
Keskustelevien autojen prototyyppejä esiteltiin keskiviikkona Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Tampereen toimipisteessä. Kaupallisia sovelluksia nähtäneen aikaisintaan parin vuoden kuluttua.
– Arvioisin, että nämä laitteet voivat tulla kalliimpiin automalleihin suunnilleen vuosien 2017 ja 2020 välillä, sanoo erikoisasiantuntija Matti Kutila VTT:stä.
Halvemmat automallit tulisivat Kutilan mukaan perässä ehkä vuosien 2020-25 paikkeilla. Laitteiston hinnasta ei vielä ole varmuutta - aluksi ehkä tuhansia euroja, myöhemmin jopa alle satasen.
Kävisi myös vanhaan autoon
Laitteiston etuna on se, että se on mahdollista asentaa myös vanhaan autoon. Haittana taas on se, että sitä ei ainakaan näillä näkymin voi yhdistää esimerkiksi navigaattoriin.
Merkittävimpien autovalmistajien kanssa on jo lähdetty keskustelemaan. Kutilan mukaan näkymät ovat hyvätkin.
– VTT:llä on ollut yli kolmekymmentä projektia autoteollisuuden kanssa. Tiedämme aika hyvin, mitä he haluavat, sanoo Kutila.
Kansainvälinen tutkimushanke
Tiedon välittämistä autosta toiseen on selvitetty kansainvälisessä WiSafeCar eli Wireless Safety Network between Cars -hankkeessa. Suomeksi hankkeen nimi tarkoittaa suunnilleen autojen välistä langatonta turvallisuusverkostoa. Mukana ovat Suomen lisäksi Luxemburg ja Etelä-Korea.
Suomessa hanke on keskittynyt erityisesti siihen, miten liukkauteen ja sateeseen liittyviä tietoja saadaan välitettyä. Tarkoitus on välittää myös varoituksia esimerkiksi liikenneonnettomuuksista tai tielle kaatuneista puista.
Tieto kulkee vastaantulevasta autosta toiseen osin langattomalla wlan-yhteydellä, osin matkapuhelimien tukiasemia käyttäen. Hankkeessa on kehitetty myös tienvarsiyksikköä, joka kuvaa tietä yhdessä kohdassa, kertoo mahdollisesta liukkaudesta ja laskee kitkan.
Hankkeen keskeisimmät toteuttajat Suomessa ovat VTT:n lisäksi Ilmatieteen laitos ja Mobisoft-yhtiö.
(MTV3 - STT)
Uusimmat
-
07:40
Kuinka pitkään uimahallissa saa olla? Aikaraja voi tulla vastaan
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
05:50
Pitäisikö rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa laskea? Näin suomalaiset vastasivat USU-gallupissa
-
05:41
Boeing-kone jälleen pelottavassa vaaratilanteessa: Rengas irtosi kiitoradalla
-
05:25
Uutta tietoa Tukholman hyökkäyksestä – naamioituneet epäillyt karussa
-
05:14
Trumpin kuuleminen alkaa korkeimmassa oikeudessa – tästä on kyse
-
Lataa lisää