Uusi tekniikka vie kelivaroituksen autosta toiseen

Pienellä ruudulla kuljettajan edessä on kartta, johon ilmaantuu varoituskolmioita: tie on näissä kohdissa liukas. Vastaan tullut auto on välittänyt tiedon paikoista, joissa renkaat ovat kohdanneet niukasti kitkaa.

Keskustelevien autojen prototyyppejä esiteltiin keskiviikkona Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Tampereen toimipisteessä. Kaupallisia sovelluksia nähtäneen aikaisintaan parin vuoden kuluttua.

– Arvioisin, että nämä laitteet voivat tulla kalliimpiin automalleihin suunnilleen vuosien 2017 ja 2020 välillä, sanoo erikoisasiantuntija Matti Kutila VTT:stä.

Halvemmat automallit tulisivat Kutilan mukaan perässä ehkä vuosien 2020-25 paikkeilla. Laitteiston hinnasta ei vielä ole varmuutta - aluksi ehkä tuhansia euroja, myöhemmin jopa alle satasen.

Kävisi myös vanhaan autoon

Laitteiston etuna on se, että se on mahdollista asentaa myös vanhaan autoon. Haittana taas on se, että sitä ei ainakaan näillä näkymin voi yhdistää esimerkiksi navigaattoriin.

Merkittävimpien autovalmistajien kanssa on jo lähdetty keskustelemaan. Kutilan mukaan näkymät ovat hyvätkin.

– VTT:llä on ollut yli kolmekymmentä projektia autoteollisuuden kanssa. Tiedämme aika hyvin, mitä he haluavat, sanoo Kutila.

Kansainvälinen tutkimushanke

Tiedon välittämistä autosta toiseen on selvitetty kansainvälisessä WiSafeCar eli Wireless Safety Network between Cars -hankkeessa. Suomeksi hankkeen nimi tarkoittaa suunnilleen autojen välistä langatonta turvallisuusverkostoa. Mukana ovat Suomen lisäksi Luxemburg ja Etelä-Korea.

Suomessa hanke on keskittynyt erityisesti siihen, miten liukkauteen ja sateeseen liittyviä tietoja saadaan välitettyä. Tarkoitus on välittää myös varoituksia esimerkiksi liikenneonnettomuuksista tai tielle kaatuneista puista.

Tieto kulkee vastaantulevasta autosta toiseen osin langattomalla wlan-yhteydellä, osin matkapuhelimien tukiasemia käyttäen. Hankkeessa on kehitetty myös tienvarsiyksikköä, joka kuvaa tietä yhdessä kohdassa, kertoo mahdollisesta liukkaudesta ja laskee kitkan.

Hankkeen keskeisimmät toteuttajat Suomessa ovat VTT:n lisäksi Ilmatieteen laitos ja Mobisoft-yhtiö.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat