Uusi keksintö huomaa pääkallokelin ennen kuljettajaa

VTT on kehittänyt järjestelmän, joka tunnistaa automaattisesti tien pinnan muuttumisen liukkaaksi ja varoittaa autoilijan. Järjestelmää kaupitellaan nyt raskaan liikenteen käyttöön jo ensi talveksi.

Keksintö voi ehkäistä Konginkankaan kaltaiset turmat.

VTT:n kehittämää automaattista liukkauden tunnistusjärjestelmää on jo kokeiltu 25:ssä raskaan liikenteen ajoneuvossa. Järjestelmä arvioi nopeuseroja vetävien ja muiden renkaiden välillä ja laskee nopeuserosta kitkatason. Järjestelmä on kalibroitu huomioimaan esimerkiksi renkaiden koot ja moottorin tehon.

Kun keli muuttuu liukkaaksi, järjestelmä varoittaa autoilijaa ajopäätteen kautta ja välittää tiedon langattomasti myös valtakunnalliseen taustajärjestelmään. Tuosta järjestelmästä voidaan tulevaisuudessa varoittaa myös muita autoilijoita ja välittää tietoa tien kunnossapitäjille.

– Vuodessa on muutamia päiviä, jolloin kitkataso voi tietyillä tiellä olla lähes olematon. Tämä järjestelmä haistelee niitä pieniä eroja renkaissa, kun kuljettaja ei vielä huomaa luistossa mitään eroa, erikoistutkija Kimmo Erkkilä VTT:ltä kertoo.

Yllä olevasta kartasta näkyy, kuinka ajokeli muuttui vuosi sitten 27.1.2012 äkkiä eri tieosuuksilla. Punaiset pallot kuvaavat pääkallokeliä, sinisillä alueilla on hyvä talvinen ajokeli. Tiedot on kerätty niistä raskaista ajoneuvoista, joiden pyöriin oli asennettu VTT:n testilaitteisto. Testtikalusto liikkui siis ympäri Suomea.

– Samanlaisia äkillisiä ja paikallisia liukkaita ajokelejä on läpi talven. Testiaineistoissamme oli myös huhtikuun päiviä, jolloin yölämpötila laski pakkaselle ja aiheutti paikallisesti liukkautta, Erkkilä sanoo.

VTT neuvottelee nyt patentoimansa keksinnön kaupallistamisesta laitevalmistajien kanssa. Ohjelmisto voitaisiin lisätä raskaiden ajoneuvojen ajopäätteisiin lisäominaisuutena. Uusi keksintö voi olla käytössä täysperävaunuyhdistelmissä jo ensi talvena.

– Ohjelmistoa pitää saada myytyä tarpeeksi raskaisiin ajoneuvoihin, jotta syntyy tarpeeksi tietoa jaettavaksi muillekin autoilijoille.

Varoitus muuttuneesta kelistä voidaan sitten välittää taustajärjestelmästä kaikille autoilijoille. Varoitus voisi tulla esimerkiksi kännykkään, navigaattoriin tai vaikka radion rds-ilmoituksen kautta.

Liukkaudesta kerrottaisiin myös tien kunnossapitäjille, jotta esimerkiksi suolaus saataisiin nopeasti käyntiin. Järjestelmä voidaan ottaa käyttöön myös linja-autoissa.

Järjestelmä voi säästää ihmishenkiä ja estää esimerkiksi Konginkankaan kaltaiset turmat. Säästöjä tai kustannuksia yhteiskunnalle VTT:n erikoistutkija Erkkilä ei ole euromääräisesti laskenut.

– Eräs liikennöitsijä kertoi, että heillä tuhoutuu joka vuosi lunastuskuntoon yksi pitkänmatkan linja-auto liukkaan kelin takia.

Lisäksi kustannuksia syntyy vielä pienemmistä kolareista. Kyllä tällainen järjestelmä maksaa itsensä nopeasti takaisin, jos lasketaan ihmishenkien arvoa, VTT:n erikoistutkija Kimmo Erkkilä sanoo.

Katso Varpu Helpisen juttu (Kymmenen uutiset 27.1.2013)

Lue myös:

    Uusimmat