Uusi EU-direktiivi höllää tv-mainonnan suitsia

Mainoskatkojen tiheyttä ei saa vastaisuudessa enää säädellä, mikä tarkoittaa sitä, että mainosten määrä voi lisääntyä. EU-maat voivat direktiivin mukaan myös sallia tuotemerkkien näyttämisen eli tuotesijoittelun televisio-ohjelmissa.

Syksyllä voimaan tuleva EU-direktiivi höllentää hieman tv-mainontaa koskevia rajoituksia. Samalla direktiivissä määritellään tuotesijoittelun säännöt. Jäsenvaltiot saavat kuitenkin edelleen rajoittaa mainontaa direktiiviä tiukemmin.

EU:n media-asioista vastaavat ministerit pääsivät direktiivistä sopuun tänään.

Televisiomainoksia saa edelleen olla 12 minuuttia tunnissa, mutta mainoskatkojen tiheyttä ei enää säädellä. Aiemmin mainoskatkon välin piti olla 20 minuuttia. Elokuvissa, uutisissa ja lastenohjelmissa mainosvälin pitää olla 30 minuuttia.

Elokuvissa tämä tarkoittaa sitä, että mainosten määrä voi lisääntyä hieman. Aiempien sääntöjen mukaan esimerkiksi 110-minuuttisessa elokuvassa sai olla kolme mainosta. Nyt 120-minuuttiseen elokuvaan mahtuu neljä mainosta.

EU-maat voivat direktiivin mukaan sallia tuotemerkkien näyttämisen eli tuotesijoittelun elokuvissa, sarjoissa, urheiluohjelmissa ja viihdeohjelmissa. Tuotesijoittelusta on kuitenkin mainittava ohjelman alussa ja lopussa. Lastenohjelmissa tuotesijoittelu on kielletty.

EU:n jäsenmaat, myös Suomi, voivat rajoittaa kansallisesti tv-mainontaa direktiiviä tiukemmin. Viestintäneuvos Ismo Kosonen viestintäministeriöstä kertookin, ettei direktiivi tule Suomessa välttämättä voimaan sellaisenaan. Suomen kansallista lainsäädäntöä aletaan punnertaa kokoon syksyllä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat