Uusi E10-bensiini pistää autoilijat sekaisin

Läheskään kaikki autoilijat eivät ole vielä selvittäneet, sopiiko vuoden alussa myyntiin tuleva E10-bensiini omaan autoon vai ei. Autoalan mukaan melkein kolmannes bensiinikäyttöisistä autoista ei voi sitä käyttää.

Varsinkin vanhemmissa autoissa suurempi etanolimäärä aiheuttaa metallien korroosiota ja muoviosien pehmenemistä tai kovettumista.

Uusi 95E10 saa sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia, kun taas nykyinen 95E sisältää sitä enintään 5 prosenttia. Uutta ysivitosta saa myös vähän vanhaa halvemmalla.

Vanhoihin autoihin 98-oktaanista

Huoltoasemien tankit täytetään uudella laadulla sitä mukaan kun ne tyhjenevät. Neste Oilin kuljetukset alkavat heti vuodenvaihteen jälkeen lauantaina. Samalla bensiinipumppujen merkinnät muuttuvat perusbensiinin kohdalla 95E10:ksi.

Bensiinipumpulla kannattaa olla tarkkana, sillä 95-merkintä voi harhauttaa luulemaan, että tankkaa nykyisenlaatuista bensiiniä.

Jos vanha auto ei niele uutta laatua, niin sille on tarjolla nykyisen kaltaista 98-oktaanista bensiiniä. Se pysyy näillä näkymin myynnissä vielä monta vuotta.

Etanolin lisääminen bensiiniin on edullista ja se myös vähentää nopeasti liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Suomen tavoitteena on, että uusiutuvan energian osuus liikenteessä olisi 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Näillä muutoksilla ei tähän vielä päästä ja E10-bensiiniä pidetäänkin siirtymäajan polttoaineena. Päästötavoitteiden koventuessa polttoaineen etanolipitoisuudet nousevat jälleen. Korkeampien pitoisuuksien soveltuvuudesta eri automalleihin ei ole vielä tarkkoja tietoja.

Lue myös:

    Uusimmat