Uusi Audi Q3 tulee syksyllä Suomeen myös etuvetoisena versiona

Syksyllä Suomessa esiteltävän Audin uuden Q3:n saa ennakkotiedoista poiketen myös etuvetoisena. Rinkulakeulan uusi pikku-Q3 haastaa BMW X1:n pienten premium-katumaastureiden kisassa.

Kun Audi esitteli kompaktin Q3-mallinsa keväällä Shanghain autonäyttelyssä, maahantuoja ilmoitti, että Suomeen tullaan tuomaan vain quattro-nelivetoja. Q3:n kansanväliseen koeajoon ehdittäessä tuontisuunnitelmiin oli tehty merkittävä myönnytys, ja pienimmän Q-mallin saa myös etuvetoisena.

Vaikka uutuus ei suoranaisesti kilpaile tämän autoluokan täkäläisen markkinajohtajan kanssa, tuontipaletin laajennukseen vaikutti varmasti se, että Nissan Qashqai myy hyvin etuvetoisena. Läheskään kaikki Q3:een päätyvät eivät halua nelivetoa vaan Audin, ja etuvetoisena Q3 2.0 TDI:n (140 hv) lähtöhinta jää alle 40 000 euron.

Maasturimaisten Q-Audien kantaisä on vuonna 2005 esitelty Q7. Sitä pienemmän Q5:n jälkeen on nyt vuorossa kompakti Q3, jonka päämarkkinat ovat Saksan lisäksi Venäjällä ja Kiinassa. Etuosasta Q:t on helppo tunnistaa saman perheen jäseniksi. Vaikka Q3 on vain 4,39-metrinen, sen ilmeessä on huomiota herättävää räyhäkkyyttä.

Q3 ei kuitenkaan ole mikään pikku pullistelija, coupémaisessa korissa ei ole taviksiakaan ärsyttäviä piirteitä. Jokapojan tai -tytön cross overia Q3:sta ei kuitenkaan tule, sillä samalla rahalla saa noin 1,5 Qashqaita.

Quattro on Q-mallien tavaramerkki, mutta ajo-ominaisuuksien suhteen Q3 ei tuota pettymyksiä edes etuvetoisena. Q3 on jämäkän sporttinen ajettava erilaisilla pinnoilla. Nelivedosta, 16 tuuman renkaista ja 17 sentin maavarasta huolimatta pikku-Q ei ole mikään maasturi.

2-litraisen turbodieselin saa quattrona myös 177-heppaisena. Niin ikään kaksilitraisen TFSI-bensakoneen tehovaihtoehdot ovat 170 ja 211 hv. Myöhemmin Q3:n huippumalliksi tulee 310 hv:n 2.5 TFSI.

Tehokkaampien koneiden jatkeena on 7-portainen S tronic, mutta pienempi bensakone automatisoituu vasta ensi vuonna. 6-portainen manuaalilaatikko ja nöyrä bensakone muodostavat toimivan paketin, mutta ajamisen helppoutta arvostavat päätyvät varsin tehokkaan moottorijarrutuksen tekevään automaattiin.

Sammutus-käynnistysautomatiikka parantaa Q3-mallien polttoainetaloutta. Koneet eivät melua turhaan, ja Q3:n äänimaailma on hyvää premium-tasoa.

Sisätilat ovat auton koko huomioiden väljät. Ajoasennossa, näkyvyydessä tai hallintalaitteiden sijoittelussa/toiminnassa ei ole moittimista.

Hiukan korkeamman istuma-asennon huomaa takapenkille mennessä. Yli 180-senttinenkin joutuu nostamaan peppua istuutuessaan, joten lyhytjalkaisille penkki on suorastaan korkealla. Etuistuinten kovat taustat eivät haittaa, sillä pituussuuntaista tilaa on riittävästi. Kengät mahtuvat etupenkin alle, pääntilaa on reilusti, ja tarvittaessa myös keskipaikalla matkustaa.

Lue myös:

    Uusimmat