Uudet öljylautat lähestyvät Espanjan rannikkoa

Sääolosuhteet vaikeuttavat öljyturman torjuntaa Espanjan rannikolla. Uppoamispaikalla on havaittu uusi öljylautta.

Uudet öljylautat lähestyivät Espanjan luoteisrannikkoa. Espanjan edustalle uponneesta tankkerista vuotanut öljy on saastuttanut jo melkein 300 kilometriä rantaa, kertoi ympäristöministeri Jaume Matas.

Meressä on havaittu useita erikokoisia öljyvanoja, joista yksi oli illalla vain neljän kilometrin päässä maasta. Niistä ainakin osan uskotaan irronneen uppoamispaikalle muodostuneesta valtavasta öljylautasta. Sen läheisyydessä ajelehtii myös yli 15 kilometrin mittainen ja viiden kilometrin levyinen öljylautta.

Sääennusteiden mukaan lännestä puhaltava kova tuuli saattaa tuoda lisää öljyä rannikolle. Aluksen uppoamispaikalle on kiirehtinyt öljyntorjunta-aluksia, mutta kova aallokko on tehnyt öljyn keräämisen mahdottomaksi.

Espanjan viranomaisten mukaan öljytuho on jo nyt merkinnyt työttömyyttä ainakin 4000 kalastajalle ja lisäksi 28 000 muuta kalastukseen liittyvän teollisuuden työntekijää on jäänyt väliaikaisesti ilman työtä.

EU:lta tukea tuhoista kärsineille

EU:n kalastuskomisaari Franz Fischler on ilmoittanut EU-komission tukevan Espanjan öljyturman vuoksi vaikeuksiin joutuneita kalastajia ja muita elinkeinon harjoittajia. Espanjalle on korvamerkitty noin 118 miljoonaa euroa kalastusrahastossa FIFG:ssä tähän tarkoitukseen.

-Nyt on Espanjan viranomaisten vuoro huolehtia siitä, että rahat käytetään tehokkaasti turman jälkien korjaamiseen ja korvauksiin kalastajille, Fischler sanoi.

Itämerelle vain kaksoispohjia

Prestigen uppoaminen on poikinut eduskuntakyselyn. Ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Pentti Tiusanen tivaa kysymyksessään hallitukselta toimia Itämeren julistamiseksi erityisen herkäksi merialueeksi Maailman luonnonsäätiön esittämällä tavalla. Silloin voitaisiin kieltää heti muiden kuin kaksoisrunkoisten alusten saapuminen Itämerelle.

Tiusanen huomauttaa, että kuolemanlaivaksi muuttunut huonokuntoinen Prestige olisi voinut haaksirikkoutua myös itämerellä. Seuraukset olisivat olleet varsin pysyviä. Kysymyksessä korostetaan, että yksityiselle voitontavoittelulle annetaan käytännössä vapaat kädet tuhota merien elämää. Öljykuljetuksiin etsitään mahdollisimman halpoja aluksia, jotka ovat samalla kaikkein huonokuntoisimpia.

(MTV3-STT-Reuters-DPA-AFP)

(Seitsemän uutiset 20.11.2002)

Lue myös:

    Uusimmat