Uuden autojätin synty vahvistuu: Opel ranskalaisomistukseen

General Motors ja PSA (Peugeot-Citroen) pitävät maanantai-aamuna lehdistötilaisuuden. Syytä ei ole vaikea arvata. 

Kuukausia kestänyt huhumylly sai vahvistusta 10 päivää sitten, kun PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi yhtiön viime vuoden huipputuloksesta. Samalla Tavares totesi, että eurooppalaiselle autonvalmistukselle olisi hyväksi, jos PSA ostaisi GM:n tappiolliset Euroopan toiminnot, eli Opelin Saksassa ja sisarmerkki Vauxhallin Britanniasta.

Sen jälkeen PSA on neuvotellut sekä saksalaisen että brittiläisen ammattiyhdistysliikkeen kanssa, Tavares on tavannut Britannian pääministerin Teresa Mayn ja myös Saksan ja Ranskan talousministerit ovat keskustelleet asiasta. Eri tahot ovat antaneet julkisuuteen hyväksyviä lausuntoja hankkeesta.

Uutistoimisto AP kertoi eilen neuvottelulähteiden vahvistaneen, että kauppa on syntynyt. Useat lähteet sanovat, että PSA:n johto on hyväksynyt oston.

PSA:lla on maailmanlaajuisesti yli 170 000 työntekijää ja Opel-Vauxhallilla noin 40 000.

Kaupan arvosta ei ole hiiskuttu julkisuuteen. The Guardian -lehden laskelmien mukaan PSA-Opel voisi päästä viiden miljoonan auton vuosimyyntiin nykyisen runsaan kolmen sijasta sekä kahden miljardin euron säästöihin. Uusi valmistaja olisi Euroopan toiseksi suurin Volkswagenin jälkeen.

Opel vanhin saksalaismerkki

Adam Opel aloitti ompelukoneiden valmistuksen Rüsselshemissä 1862 ja siirtyi autojen ja moottoripyörien valmistukseen vuosisadan vaihteessa. Ompelukonetuotanto loppui tehdaspaloon 1911.

Yhtiö on siis vanhempi kuin Mercedes-Benzin Benz vuodelta 1883 ja Daimler, joka aloitti 1890. Opelin perhe myi tehtaansa amerikkalaiselle GM:lle jo 1929.

Vauxhall puolestaan aloitti koneteollisuudessa 1857 ja autonvalmistuksessa 1903. GM osti sen Opelia aiemmin, 1925.
Ranskassa Peugeot valmisti lähinnä työkaluja vuodesta 1810 ja autojen tuotanto käynnistyi 1891, Daimlerin moottoripatentilla.

Ranskalaisen autoteollisuuden mullistukset ovat olleet tuttuja Peugeotille. Se osti 1974 Citroenin, jonka haltuun oli puolestaan joutunut maailman vanhimpiin kuulunut valmistaja Panhard-Levassor.

Peugeot osti samoihin aikoihin myös amerikkalaisen Chryslerin Euroopan-toiminnot, jotka käsittivät ranskalaisen Simcan ja brittiläisen Rootes-yhtymän automerkit, joita olivat muun muassa Sumbeam, Hillman ja Talbot. Kaupat olivat vähällä kaataa PSA:n, mutta pikkuautot ja erityisesti malli 205 olivat pelastus.

Nykykuntoinen Peugeot oli heikossa hapessa vain muutama vuosi sitten kunnes kiinalaissijoittajat tulivat apuun.

Opel on tehnyt tappiota vuoden 1990 jälkeen miljardin euron vuositasolla, ja vasta viime vuosien uudet mallit, kuten Astra, ovat olleet menestys.

Lue myös:

    Uusimmat