USA:ssa sovittiin nettimainonnan yksilönsuojasta

Joukko Internet-mainostajia on tehnyt Yhdysvaltain hallituksen kanssa sopimuksen, jonka mukaan Internetin käyttäjillä on oltava mahdollisuus rajoittaa henkilökohtaisten tietojensa käyttöä verkkomainonnassa.

Päätteellä

Sopimus kieltää Internet-yhtiöitä myös käyttämästä kävijöiden lääketieteellisiä tai taloudellisia tietoja, henkilöturvatunnuksia sekä seksuaalisia mieltymyksiä hyväksi määrittäessään, millainen mainos käyttäjän näyttöön ilmaantuu.

Sopimuksesta kertoo Netword Advertising Initiative (NAI), johon kuuluu 90 prosenttia yhdysvaltalaisista mainostajista. Vuoden kestäneiden neuvottelujen jälkeen sopimus saatiin tehtyä kauppaministeriön ja Federal Trade Commissionin välille.

NAI:n jäsenet laittavat jatkossa erityisen ilmoituksen kaikille niille www-sivustoile, joiden käyttämistä mainostajat pystyvät seuraamaan. Käyttäjän lupaa vaaditaan aina, ennen kuin verkkosivu voi yhdistää käyttäjän henkilökohtaisia tietoja, kuten nimen ja postinumeron, edellisellä käynnillä kerättyihin tietoihin. Lisäksi käyttäjälle on verkkosivulla annettava mahdollisuus kieltää henkilötietojensa jakaminen.

Network Advertising Initiativen jäsenet ovat: DoubleClick Inc, Engage Technnologies Inc, MatchLogic, 24/7 Media Inc, AdForce, AdKnowledge, Avenue A Inc, Burst! Media ja L90 Inc.

(MTV3-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat