USA käynnisti kiivaan propagandasodan

USA on käynnistänyt sodan myötä laajan tiedotus- ja propagandakoneiston. Media on valjastettu tehokkaasti reaaliaikaiseen sotauutisointiin.

Yhdysvallat on käynnistänyt sotakoneistonsa lisäksi myös laajan tiedotus- ja propagandakoneiston. Joukkojen mukana ja Persianlahden alueella on ainakin 500 toimittajaa. He ovat saaneet ennen lähtöään sotakoulutusta, jotta he voivat liikkua armeijan joukoissa.

Toimittajien mukaanotolla halutaan antaa sellainen kuva, että tiedottaminen alueelta on vapaata ja puolueetonta.

Samaan aikaan Valkoinen talo yrittää kiillottaa kuvaansa maailmalla. Se on avannut "maailmanlaajuisen kommunikoinnin toimiston", joka syytää maailmalle tietoa Yhdysvaltain syistä Irakin sotaan ja sotaretken oikeutusta puoltavaa materiaalia.

Muslimimaissa halutaan erityisesti vaikuttaa amerikkalaisvastaisiin mielipiteisiin. Irakilaisiin yritetään puolestaan vaikuttaa miljoonilla alueelle pudotetuilla lentolehtisillä.

Media hallinnasta taistellaan


Propagandatutkija Nancy Snow'n mukaan sodan vastustajiin on kuitenkin vaikea vaikuttaa, erityisesti Lähi-idässä. -He näkevät sodan pahimmanlaatuisen teurastuksena ja valloituksena, hän sanoo.

Journalismin tutkijan professori Chris Hansonin mukaan hallinnon propaganda on tehokasta vain siinä tapauksessa, että sota on lyhyt. -Mitä pidempään se kestää, sitä vaikeampi on hallita yhdenmukaista viestiä, hän toteaa.

Hallinto koettaa pitää median haluamassaan suunnassa järjestämällä paljon erilaisia tiedotustilaisuuksia, joissa annetaan kuitenkin varsin vähän oleellista tietoa.
Tom Rosenstiel, Project for Excellence in Journalism-ohjelman johtaja sanoo, että Bushin hallinto haluaa hallita tarkasti mediaa ja sen sanomaa. -He ovat todellisia kontrolli-intoilijoita, hän luonnehti hallintoa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat