Urheilun suurjärjestö vastustaa alkoholimainontaa – miksi Alkon logo näkyi Urheilugaalassa?

Urheilujärjestö Valon pääsihteeri Teemu Japisson kiistää, että Alkon logon näkyminen eilisessä Urheilugaalassa olisi ollut alkoholimainontaa.

Suomen Kuvalehti nosti esiin Valon kaksoisroolin alkoholimainonnan suhteen, sillä Valo oli vuonna 2013 kannattanut alkoholimainonnan kieltämistä yleisötapahtumissa.

Urheilugaalan sponsoriksi Alko tuli Vuoden urheiluseuran valinnasta vastanneen Valon kautta. Alko lahjoitti palkitulle 10 000 euroa ja sen logo näkyi Urheilugaalassa.

– Kummankaan intressinä ei ole ollut käyttää Urheilugaalaa alkoholin markkinointiin. Jos joku on käsittänyt sen alkoholimainontana, olemme hyvin pahoillamme. Alkon logo näkyi siellä, koska halusimme kertoa vastuullisuusohjelmasta, Japisson sanoi.

Alkon ja Valon yhteistyö liittyy Alkon vastuullisuusohjelmaan.

– Alko on tukenut sitä ja olemme pystyneet sadoissa urheiluseuroissa rakentamaan valmentajille käytäntöjä, joilla nuorten päihteiden käytön aloittamista on saatu siirretyksi ja voitu keskustella nuorten kanssa päihteiden käytöstä.

Japissonin mukaan Valon kanta alkoholimainontaan ei ole muuttunut. Vuonna 2013 Valo otti kantaa hallituksen esitykseen alkoholilain muuttamisesta ja kannatti alkoholimainonnan kieltämistä yleisötapahtumissa.

– Olen edelleen sitä mieltä, että alkoholimainonnan kieltäminen yleisötapahtumissa on järkevää, Japisson sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat