UPI myy radiouutispalvelunsa AP:lle

Amerikkalainen uutistoimisto UPI (United Press International) myy perinteikkään radiouutispalvelunsa kilpailijalleen AP:lle (Associated Pressille) ja keskittyy kokonaan uutisten toimittamiseen internetiin.

Yhtiön toimitusjohtajan Arnaud de Borchgraven mukaan keskeistä UPI:n tulevassa tarjonnassa ovat taustat ja paljastukset sekä Yhdysvaltain päätösten maailmanlaajuiset vaikutukset varsinkin turvallisuuspolitiikan, talouden, tutkimuksen, tekniikan ja lääketieteen alalla.

UPI aikoo de Borchgraven mukaan sanoa irti 47 työntekijää, mm. myynnistä ja tekniikasta. Internet-uutisia varten yhtiö palkkaa 26 uutta työntekijää. UPI:n radiopalvelulla on 400 asiakasta ja 55 työntekijää. AP:n asiakkaina on 3 700 radioasemaa ja yli 800 televisioasemaa.

UPI radiouutisalan pioneereja


UPI oli aloittaessaan radiouutisalan pioneereja. Yhtiö alkoi 30-luvulla toimittaa radioasemille uutissähkeitä kirjallisessa muodossa. Vuonna 1958 UPI aloitti toimittajiensa ja kirjeenvaihtajiensa äänitteiden toimittamisen radioasemille.

UPI on ollut useita kertoja konkurssin partaalla. Yhtiö on menettänyt useimmat sanomalehtiasiakkaansa ja joutunut sulkemaan monia toimistojaan. Vuonna 1992 uutistoimisto siirtyi saudiarabialaisen mediayhtymän haltuun. UPI:n perusti vuonna 1907 nimellä UP (United Press) kustantaja E.W. Scripps, koska AP ei halunnut toimittaa uutisia hänen lehdilleen. Nimeksi tuli UPI, kun UP vuonna 1958 yhtyi lehtikeisari William Randolph Hearstin uutistoimistoon International News Serviceen. UPI:n asiakkaat ovat 80-luvun puolivälissä alkaneen alamäen jälkeen olleet etupäässä kotoaan toimivien kirjeenvaihtajien palvelemia radioasemia sekä internet-kotisivuja.
(STT-DPA-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat