Ultrakevyiden lentokoneiden turmien taustalla usein lentäjän kokemattomuus

Yleisin syy ultrakevyiden lentokoneiden onnettomuuksiin oli viime vuonna lentäjän kokemattomuus. Muita syitä olivat huonot sääolosuhteet ja puutteellinen lentokoneen rakennus- tai korjaustaito. Muutamassa tapauksessa lentokone oli alkanut sakata eli täristä tai nyökkiä.

Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustutkintakeskuksen selvityksestä.

Keskuksen tutkija Erja Savela toteaa, että suurimpaan osaan onnettomuussyistä voi vaikuttaa parantamalla koulutusta.

Hänen mukaansa lentotunteihin suhteutettuna onnettomuuksia on sattunut 2000-luvulla joka vuosi keskimäärin saman verran, kymmenkunta. Kuluva vuosi ei näytä muodostavan poikkeusta.

Ultrakevytilmailu on Savelan mukaan kehittymässä aiempaa turvallisemmaksi, mutta muutos tapahtuu hitaasti.

Ultrakevyen lentokoneen lentotunnit ovat kuusinkertaistuneet 2000-luvulla.

Kaksi ihmistä kuoli tänä kesänä ultrakevyen lentokoneen maahansyöksyssä Jämijärvellä Satakunnassa. Onnettomuuden syitä selvitetään edelleen. Kuvassa sotilaspoliisit eristävät onnettomuuspaikkaa poliisinauhalla.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat