Ulsundin haveria setvitään yhä

Suomalainen seurantaryhmä jatkaa Ulsund-rahtialuksen onnettomuuden selvittelyä. Ryhmä keskittyy heti ensi viikolla tutkimaan aluksen rakennetta ja sitä, kuinka vakaasti alus on liikkunut.

Onnettomuuden tutkintavastuu on Norjan merenkulkuviranomaisilla, mutta suomalainen ryhmä avustaa onnettomuuden syiden tutkintaa omilla tutkimuksillaan.

Laivan meriselitys on jo annettu Norjassa. Selitys ei tuonut lopullista valaistusta siihen, miksi alus upposi.
-Alukseen tehtiin 80-luvulla rakenteellisia muutoksia, jotka ovat voineet vaikuttaa sen liikkeisiin onnettomuushetkellä, arvelee johtava tutkija Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskuksesta.
-Tällä hetkellä ylilastauksesta ei ole olemassa meillä faktatietoa. Vakauden tarkasteluissa käymme läpi erilaisia vaihtoehtoja ja tutkimme myös tätä mahdollisuutta.

Onnettomuustutkintakeskus päätti tänään, että aiemmin asetettu tarkkailijaryhmä jatkaa. Ryhmään kuuluvat Heikkilän lisäksi hallintopäällikkö Pirjo Valkama-Joutsen Onnettomuustutkintakeskuksesta, ylitarkastaja, merikapteeni Risto Repo sekä edustaja Merenkulkulaitoksesta. Onnettomuuden norjankielinen meriselitys saadaan Onnettomuustutkintakeskukseen vielä tällä viikolla.

Alumiinilastissa ollut Ulsund-rahtialus upposi 27. helmikuuta Pohjanmerellä Norjan eteläpuolella. Alus oli matkalla Pietarista Norjan Höyangeriin. Onnettomuudessa sai surmansa laivan koko seitsenhenkinen miehistö, johon kuului kuusi suomalaista.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat