Ulkomaisten artistien levymyynti rajussa laskussa

Levymyynti on ollut laskussa jo muutaman vuoden, mutta tänä vuonna etenkin ulkomaisten artistien albumimyynti on ollut ennätyksellisen hiljaista. Ainoa ulkomainen artisti, joka on pystynyt ylittämään kultalevyrajan koko vuonna, on brittiläinen Amy Winehouse.

Ulkomaisten levyjen äänitemyynti on laskenut alkuvuonna 15 prosenttia. Levy-yhtiöt tiedostavat ongelman ja etenkin Universal Music on tänä vuonna pyrkinyt lisäämään ulkomaisten artistiensa kiinnostavuutta lähettämällä heitä paikan päälle Suomeen.

Universal Musicin toimitusjohtaja Gugi Kokljuschkin myöntää, että esimerkiksi Enrique Iglesias sekä Suomeen ensi kuussa matkaava Juanes tuodaan tänne promoamismielessä. Juanesin Mi Sange -levy oli viime vuonna Suomen myydyin ulkomainen levy ja se myi 53 000 kappaletta. Toiveet uuden levyn suhteen ovat korkealla.

Myös SonyBMG on lennättänyt Suomeen syksyn levymyyntitoivonsa Paul Pottsin ja Kentin.

- Hyvät levyt myyvät edelleen, mutta ihmisten tapa kuluttaa musiikkia on muuttunut. Nykyään riittää esimerkiksi se, että ihmiset kuulevat paljon biisejä radiosta, eikä kokonaisen albumin osto enää kiinnosta. Myös vertaisverkoista lataaminen on vaikuttanut paljon levymyyntiin, SonyBMG:n toimitusjohtaja Kimmo Valtanen arvioi Viihdeuutisille.

Myös Kokljuschkin uskoo, että nettilataaminen on rokottanut etenkin ulkomaisten artistien levymyyntiä.

- Ihmiset lataavat helpommin ulkomaista kuin kotimaista musiikkia. Suomalaiset haluavat yhä omistaa suomalaisartistien levyt.

Suomalaisten artistien levymyynnissä onkin tänä vuonna ollut viimevuoteen verrattuna jopa nousua. Platinalevyjä ovat kahmineet muun muassa Apulanta, Ari Koivunen, Nightwish ja Lauri Tähkä ja Elonkerjuu.

Internetissä voi piileä myös ratkaisu laskeviin levymyyntilukuihin. Se luo uusia myynti- sekä promootiokanavia. Esimerkiksi Anna Abreun esikoislevy lanseerattiin kesällä internetin kautta. Myös Ari Koivusen promootiossa on hyödynnetty nettiä: kolmas single julkaistaan IRC-galleriassa.

Maailmalla muun muassa Radiohead on tehnyt uraauurtavaa nettimyyntiä ja samalla myös markkinointia laittamalla uuden levynsä myyntiin ensin kotisivuillaan. Perinteisiin levykauppoihin In Rainbows -levy saadaan vasta vuodenvaihteessa. Veteraanibändi Led Zeppelin uskoo niin ikään netin voimaan. Bändi julkaisee marraskuussa koko tuotantonsa digitaalisessa muodossa.

- Digitaalisen vaihtoehdon lisääminen mahdollistaa sen, että fanimme saavat musiikkiamme siinä muodossa, jota he pitävät parhaana, Jimmy Page uskoo vakaasti.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat