Ulkomaiset halpatuotteet saattavat tulla kalliiksi

Ulkomailla matkustavat innostuvat usein törsäämään edulliseen elektroniikkaan ja merkkivaatteisiin. Halpojen tavaroiden ostaminen tulee kuitenkin kalliiksi, jos tuotteissa ilmenee vikaa kotimaassa.

Suomalainen maahantuoja ei korjaa tuotetta, koska kuluttajansuojalaki koskee vain kotimaasta ostettuja tavaroita. Ostajan täytyy vaatia korvausta maasta, josta viallisen tuotteen hankki. Korvauksen saaminen ulkomailta on usein erittäin vaikeaa.

-Matkaostosten hankaluutena on, että ongelmien ilmaantuessa ostaja jää ilman kuluttajansuojaa. Moni suomalainen luulee, että Euroopan unionin mailla on yhteinen kuluttajansuoja. Sellaista ei kuitenkaan vielä ole, kuluttajaneuvoja Tarja Hakamäki Espoosta kertoo. Suomalaiset kuluttajaneuvojat antavat ohjeita valituskeinoista Euroopan eri maihin. Kyselyjä ulkomailta ostetuista tuotteista tulee erityisesti lomien jälkeen. Moni korvausta vaativa luopuu yrityksestä kuultuaan, ettei suomalainen maahantuoja korvaa tuotetta.

Kirjallinen valitus saattaa auttaa

Korvauksen vaatiminen kannattaa aloittaa ulkomaiselle myyjälle osoitetulla kirjallisella valituksella. Apukeinona voi käyttää eurooppalaista kuluttajavalituslomaketta, joita saa kuluttajaneuvojilta.

-Jos ulkomaisen myyjän kanssa tulee ongelmia, täytyy ostajan selvittää asia itse. Kotimaisella kuluttajaneuvojalla ei ole toimivaltaa muihin maihin. Kuluttajaviraston Internet-sivuilla on tietoa eri maiden kuluttajaviranomaisista, joilta voi saada apua, Tarja Hakamäki neuvoo.

Jos ostaja on maksanut viallisen tuotteen luottokortilla, on korvausten anominen helpompaa. Kuluttajansuojalain mukaan ostaja voi esittää hyvitysvaatimuksen luottokorttiyhtiölle, jos tuote on maksettu suomalaisella luottokortilla.
-Luottokorttiyhtiön kanssa asian hoitaminen on helpompaa, koska vaatimuksen voi tehdä suomeksi tai ruotsiksi, Tarja Hakamäki sanoo.

Kuluttajansuojaa yhtenäistävä direktiivi suunnitteilla

Euroopan parlamentissa on suunnitteilla kulutustavaroiden kauppaa ja takuita koskeva direktiiviehdotus. Direktiivillä on tarkoitus yhtenäistää jäsenmaiden säännöksiä, jotta kuluttajat saisivat koko EU:n alueella yhtenäisen vähimmäissuojan. Uusi direktiivi astuu voimaan noin kolmen vuoden päästä.

Direktiivin mukaan kuluttajalainsäädäntö tulisi yhtenäiseksi, mutta valitus täytyisi edelleen kohdistaa ulkomaiseen myyjään. Uuden säännöksen mukaan tuotteille myönnettäisiin kahden vuoden takuu. Jos vika ilmenee alle puolen vuoden päästä ostamisesta, oletetaan, että tuotteessa oli virhe jo ostaessa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen korjaamaan vikaa, jos asiakas on sen itse aiheuttanut.

-Uusi direktiivi muuttaa myös Suomen kuluttajansuojalakia. Nykyään takuun pituudesta määrää myyjä. Direktiivissä mainittu kahden vuoden takuu ei tarkoita kuitenkaan samaa kuin Suomen takuut tällä hetkellä ovat, Tarja Hakamäki tuumii.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat