Ulkomaankauppaliitto kampanjoi Tshekissä

Suomen Ulkomaankauppaliitolla on Tshekissä parhaillaan menossa kolmivuotinen suomalaisyritysten vienninedistämiskampanja. Se on suunniteltu tukemaan suomalaisten tuotteiden ja teknologian vientiä sekä investointeja erityisesti rakennus- ja energia-aloilla.

Suomi vie Tshekin tasavaltaan pääasiassa metalliteollisuuden ja puunjalostussektorin tuotteita. Suurimpana tuoteryhmänä olivat viime vuonna telekommunikaatiolaitteet, joiden osuus oli 22 prosenttia.

Tshekin merkittävimpiä tuontitavaroita Suomeen ovat metallit, hiili sekä tekstiili-, vaatetus- ja kenkäteollisuuden tuotteet.

Tshekin osuus Suomen kauppavaihdosta on 1990-luvulla ollut vain noin 0,4 prosenttia. Kauppa muuttui Suomelle ylijäämäiseksi vasta vuonna 1992.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat