"Tyytyväiset asiakkaat voisivat lihottaa johtajan tiliä"

Valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala käynnistää vielä tänä keväänä palkitsemisen kriteereistä perusteellisen remontin. Huomenta Suomen Torstaikabinetissa vierailleen Hautalan mukaan se voi tarkoittaa, että johtajat saavat osan palkkioistaan vain jos asiakkaat ovat tyytyväisiä.

- Esimerkiksi VR:ssä vaikuttaa jo nyt henkilöstön työtyytyväisyys ja Fortumissa asiakaspalvelu, mutta en ole oikein saanut kuvaa siitä, millä painolla ja voisiko tämän tyyppisiä laadullisia tulostavoitteita liittää palkitsemiseen.

Hautala painottaa, että palkitseminen on kokonaisuus, jonka kaikki elementit pitää kertoa julkisuudessa. Vastuun avoimuudesta Hautala siirtää yhtiöiden johdolle.

- Olen tavannut maanantaina 12 valtionyhtiön hallituksen puheenjohtajaa, jotka varmasti tietävät sen, että enää ei yhtään tämmöistä (Finnairin toimitusjohtajan asuntokaupan kaltaista) tapausta saa tulla.

Lue myös:

    Uusimmat