Mainos

Työvoimatoimistojen palvelut heikenneet

Työnantajien ja työnhakijoiden arviot työvoimatoimistojen palveluista ovat heikentyneet. Kaksi kolmesta ilmoittaa kuitenkin saaneensa tarvitsemaansa palvelua tai ohjausta, ja palveluiden laatua pidetään yhä melko hyvänä, selviää työministeriön teettämästä selvityksestä.

Tutkimuksessa työnhakijoista joka viides luokitteli saamansa palvelun kiitettäväksi. Arvosanan 4-6 antoi joka seitsemäs työnhakija. Yleisarvosanaksi tuli kaikkiaan 7,5. Työnantajien yleisarvosana työvoimatoimistoille oli 7,7. Heistäkin kiitettävän arvosanan antoi joka viides.

Työvoimatoimistojen asiakkaiden kokemuksia palveluksista kartoitettiin maalis-huhtikuussa. Taloustutkimus Oy haastatteli atk-avusteisesti puhelimitse yli 3 000:ta työnantaja-asiakasta ja saman verran työnhakija-asiakkaita.

Rekrytoinnin vaikeus luo tyytymättömyyttä

Eniten tyytymättömyyttä työnantaja-asiakkaissa herättää se, että he eivät saa vaatimuksensa täyttävää työvoimaa työvoimatoimiston kautta. Teollisuuden työnantajilla peräti 42 prosentilla oli huonoja kokemuksia työvoiman saatavuudesta ja hyviä vain 21 prosentilla.

Selvästi heikompia arvosanoja saivat myös mm. henkilöstön hankintavaihtoehtojen esittely ja tiedottaminen yleensä. Sen sijaan esimerkiksi palvelun ystävällisyys ja luottamuksellisuus toivat kiitosta. Yksityisen teollisuuden ja palvelusektorin työnantajat olivat kriittisempiä kuin julkisen sektorin työnantajat.

Ammatinvalinnanohjauksen asiakkaat tyytyväisiä

Mitä parempi koulutus työnhakijalla oli, sitä huonommin työvoimatoimisto kykeni täyttämään hänen odotuksensa. Työnhaun opastamisessa, yksilöllisten vaihtoehtojen etsintä ja avointen työpaikkojen esittely saivat työnhakijoilta selvästi heikompia arvioita kuin vuonna 1996.

Koulutus- ja ammattitietopalvelun asiakkaista kiittävää yleispalautetta antoi nyt vajaa viidennes. Kaksi vuotta sitten tyytyväisiä oli yli kaksi kertaa enemmän. Tyytyväisimpiä olivat ammatinvalinnanohjauksen asiakkaat. He arvostivat ohjauksen luottamuksellisuutta, keskustelun sujuvuutta ohjauksen aikana ja henkilökohtaisten toiveiden huomioonottamista.

Eniten kritiikkiä sai ammatinvalinnanohjauksen ja työvoimatoimiston muiden palvelujen välinen yhteistyö.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.