Työsuhdematkalipun uudistaminen kangertelee

Työsuhdematkalipun uudistamisesta ei tule vieläkään uusia ehdotuksia. Työryhmän työn piti alun perin valmistua maaliskuun loppuun mennessä, mutta lisäaikaa on nyt myönnetty kolme kuukautta eli kesäkuun loppuun.

Ryhmä ei ole kokoontunut tämän vuoden aikana vielä kertaakaan.

Ryhmän tarkoituksena on kehittää työsuhdematkalipusta nykyistä houkuttelevampi ja helppokäyttöisempi, jotta joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi yksityisautoilun sijasta.

Työsuhdematkalippu on työnantajan osittain maksama joukkoliikennelippu. Hinnasta neljännes eli 25 prosenttia on verotonta ja 75 prosenttia on verotettavaa ansiotuloa.

Sen käyttö on kolmen vuoden aikana kuitenkin jäänyt vähäiseksi, sillä nyt lippu on noin 25 000 käyttäjällä. Käyttäjistä suurin osa on kunnissa.

"Hallitus ei ole varannut lipulle rahaa"

Lippua uudistavassa työryhmässä on ollut näkemyseroja siitä, nostetaanko veroedun määrää, ryhmän puheenjohtaja Panu Pykönen valtiovarainministeriöstä kertoi. Liikenne- ja viestintäministeriössä on toivottu, että veroton osuus voisi olla suurempi, mutta valtiovarainministeriö on harannut vastaan. Kyse on Pykösen mukaan rahasta.

- Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa laittaa. Hallitusohjelmassa vain todetaan, että työsuhdematkalipun ehtoja selvitetään ja kehitetään. Rahaa siihen ei ole varattu, hän muistutti.

Työryhmän pitääkin nyt pohtia, lisätäänkö nykyisen veroedun määrää vai pysytäänkö vain hallitusohjelman sanamuodossa asian kehittämisestä. Valtiovarainministeriössä on Pykösen mukaan lähdetty siitä, että verotuen osuutta voisi olla mahdollista kasvattaa jonkin verran.

Mahdollista voisi olla sekin, että työsuhdematkalipulle annettava tuki olisi euromääräinen eikä prosentuaalinen. Euromääräinen tuki voisi olla nykyistä prosenttiosuutta selkeämpi ja yksinkertaisempi, Pykönen arvioi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat