Työryhmä selvitti rikkidirektiivin sopeutumisvaihtoehdot

Hallitus sai tänään selvityksen eri vaihtoehdoista merenkulun rikkisääntelyn aiheuttamien lisäkustannusten kompensoimiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä kartoitti käytettävissä olevat vaihtoehdot ja niiden kustannukset.

Kansliapäällikkö Erkki Virtasen johtama työryhmä arvioi eri tukimuotoja ja niiden kustannuksia. Se ei tehnyt ehdotuksia tuesta.

Mietinnössä listataan runsas tusina tapoja, joilla matalarikkiseen polttoaineeseen siirtyminen voidaan korvata. Se ei sisällä uusia arvioita siirtymisen kustannuksista.

Matalarikkiseen polttoaineeseen siirtyminen nostaa viime vuonna tehdyn arvion mukaan ulkomaankaupan kustannuksia noin 400 miljoonaa euroa vuodessa. Tuoreimman selvityksen mukaan kustannusvaikutus on 400-600 miljoonaa euroa vuodessa.

(MTV3 - STT)

Katso Jussi Kärjen juttu (Seitsemän uutiset 5.3.2013)

Lue myös:

    Uusimmat