Työryhmä ei kieltäisi alkoholin mielikuvamainontaa

Alkoholin mielikuvamainontaa ei olla kieltämässä. Panimoteollisuuden ajama kanta voitti niukasti sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän äänestyksessä.

Työryhmän puheenjohtaja Vesa Rantahalvari esitti, ettei mielikuvamainontaa kiellettäisi. Tätä vastusti neljä työryhmän kymmenestä jäsenestä. Rantahalvari on peruspalveluministeri Paula Risikon (kok.) valtiosihteeri. Valtiosihteeri avustaa ja edustaa ministeriä.

Rantahalvarin mielestä mainonnan tiukentamisen sijaan on etsittävä muita keinoja.

Työryhmän mainoslinjaus suututti päihdealan asiantuntijat. He olisivat halunneet rajata mainonnan tuotetietoihin, jolloin mainoksissa kerrottaisiin esimerkiksi oluen tai siiderin mausta, alkuperästä ja vahvuudesta.

- Tulos heijasti suoraan jäsenten enemmistön taloudellisia ja poliittisia intressejä, sanoi erikoissuunnittelija Markku Soikkeli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Työryhmä oli koottu sosiaali- ja terveyspuolen edustajista sekä viestinnän, alkoholin myyjien sekä juomateollisuuden edunvalvojista. Alkoholitutkimusta tekevä THL oli mukana vain asiantuntijana, ilman äänioikeutta. Soikkeli pitää tätä erittäin poikkeuksellisena.

- Tutkimusnäyttö on vahvaa ja yhdensuuntaista. Se sanoo, että alkoholimainonnalle altistuminen varhaistaa alkoholin käytön aloittamista ja lisää nuoruuden aikaista alkoholinkäyttöä. Tämä taas lisää aikuisiän alkoholiongelmia.

Lapsen näkökulma unohtui

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto oli sen sijaan huojentunut päätöksestä. Toimitusjohtaja Tero Kallion mielestä mielikuvamainonnan kielto olisi siirtänyt mainonnan internetiin ja kaapelikanaville. Kallio ei usko, että mainonnan rajaus vaikuttaisi nuorten juomiseen.

Samaa mieltä on Viestinnän Keskusliitto, jonka mielestä alkoholin mielikuvamainonnan kielto rikkoisi sananvapautta.

Mielikuvamainonnan kieltoa ajoi työryhmässä muun muassa A-klinikkasäätiön kehittämisjohtaja Ari Saarto. Hän ihmetteli, miten ministeriön vetämässä työryhmässä unohtui alkuperäinen lapsen näkökulma.

- Mielikuvamainokset kannustavat humalahakuiseen juomiseen. Niissä alkoholi liitetään yhdessäoloon ja juhlimiseen. Nämä mainokset vetoavat ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin, joihin ne eivät saisi vaikuttaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat