Työryhmä ehdottaa yhteiseurooppalaista lentokoulutuskeskusta Kauhavalle

Päätös tulevasta lentokoulutusjärjestelystä pitäisi tehdä vuoden 2008 aikana.

Puolustusministeriön asettama työryhmä ehdottaa Kauhavalle yhteiseurooppalaista lentokoulutuskeskusta. Keskus takaisi Suomen ilmavoimien tarpeet täyttävän lentokoulutuksen ja ohjaajakoulutuksen säilymisen Suomessa.

Parhaiten ilmavoimien etuja vastaisi toimintamalli, jossa kumppanimaiden ja yritysten lentokoulutus toteutettaisiin puolustusvoimien kalustolla ja järjestelmällä.

Asiaa selvittänyt laajapohjainen työryhmä pitää tärkeänä, että päätös tulevasta lentokoulutusjärjestelystä tehtäisiin vuoden 2008 aikana. Pääesikunnan tulisi ottaa valittu vaihtoehto huomioon puolustusvoimien kehittämisohjelmassa 2009-2020.

Käytännössä työryhmän ehdotus edellyttäisi uuden lentokaluston hankkimista. Ilmavoimien asiantuntijoiden mukaan Vinka- ja Hawk-koneet poistuvat käytöstä niin, että käytössä olevat koneet eivät riitä enää koulutukseen vuoden 2017 jälkeen. Mahdollisesti hankittavien koneiden luku tulisi märittää vain koulutuksen, ei sodan ajan toiminnan, tarpeiden mukaan.

Puolustusministeri Seppo Kääriäisen mukaan kyseessä on laaja kokonaisuus, joka ulottuu pitkälle tulevaisuuteen ja vaatii usean vuoden valmistelun. Asiaan on välttämätöntä muodostaa poliittinen kanta jo seuraavassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa vuonna 2008, hän arvioi kannanotossaan ehdotukseen.

- Kaikki eri vaihtoehdot lentokoulutuksen toteuttamiseksi tulevaisuudessa on perusteellisesti punnittava, mutta lähtökohtana on oltava se, että alan ammattitaito ja osaaminen on säilytettävä kotimassa, hän tähdentää.

Yhteistyötä haetaan

Paineita eurooppalaisten valtioiden koulutusyhteistyölle aiheuttaa samaan aikaan vanhentuva lentokoulutuskalusto, koulukoneiden yksikköhintojen kasvu sekä koulutettavien ohjaajien laskeva määrä.

Kansainvälisellä yhteistyöllä lentokoulutusjärjestelmän kiinteät kustannukset voitaisiin jakaa suuremmalle koulutettavalle määrälle. Osassa Euroopan maita yhteistyön motivaationa on myös ilmatilan puute.

Suomalaisten oma Kauhava-hanke on vain yksi monista. Kattavinta yhteistyöpyrkimystä edustaa AEJPT-hanke (Advanced European Jet Pilot Training), joka sai syntynsä eurooppalaisten ilmavoimien komentajien neuvottelukunnassa vuonna 1996. Kyse on 11:n Länsi-Euroopan maan yhteishankkeesta, jossa myös Suomi on mukana. Sen tavoitteena on seuraavan sukupolven lentokoulutuksen toteuttaminen yhteistyössä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat