Työntekijöiden työaikaa halutaan pidentää Saksassa

Saksassa useat suuryritykset haluavat pidentää työntekijöittensä viikkotyöaikaa ilman palkankorotuksia. Muussa tapauksessa uhkana on työpaikkojen siirtyminen ulkomaille.

Mercedeksen C-luokan autojen tuotanto pyöri viime viikolla Stuttgartin Sindelfingenissä puolella teholla. Tehtaan työntekijät lähtivät kaduille vastustamaan työajan pidentämistä ilman palkankorotuksia.

DaimlerChrysler haluaa Saksan suurimmalla tehtaallaan pidentää viikkotyöajan 40 tuntiin. Myös palkallisia taukoja vaaditaan vähennettäväksi.

Mercedes Cat Groupin pääjohtajan Jürgen Hubbertin mukaan kuluvan kuun loppuun mennessä pitää saada aikaan 500 miljoonan euron säästöt. Muuten Mersun C-luokan tuotanto siirtyy Bremeniin ja Etelä-Afrikkaan.

Daimlerin ylin johto on jo luvannut alentaa omia palkkojaan jopa 10 prosenttia, jos ammattiyhdistysliike taipuu uusiin työaikoihin. Työtaistelujen jatkunevat kompromissiehdotuksista huolimatta tällä viikolla. Viimeistään keskiviikkona riitaan odotetaan kuitenkin ratkaisua.

Elektroniikkajätti Siemens onnistui jo keväällä matkapuhelintehtaillaan pidentämään 35 tunnin työviikon 40 tuntiin. Autokonserneista sekä Opel että Volkswagen tavoittelevat säästöjä työajan lyhentämisen avulla.

Liittokansleri Gerhard Schröderin johtama punavihreä hallitus tukee varovasti yritysten vaatimuksia joustavammista työajoista ay-liikkeen uhittelusta huolimatta. Hallituksen avainministerit ovat korostaneet, ettei Saksan työttömyyttä saada kuriin eikä taloutta saada kääntymään reippaaseen kasvuun, jos työmarkkinoiden jäykkyyksiä ei pystytä purkamaan.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 19.07.2004)

Lue myös:

    Uusimmat