Tykkäsitkö ehdokkaasta Facebookissa? Rakensit myös omaa imagoasi

Presidenttiehdokkaan julkinen kannattaminen sosiaalisessa mediassa on viestinnän tutkija Salla Laaksosen mukaan myös oman imagon ja maineen rakentamista. Kannattamalla julkisesti ehdokasta ihminen rakentaa samalla kuvaa itsestään.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että esimerkiksi ehdokkaiden kampanjasivuista tykkääjät olisivat kevytkannattajia, jotka vaalipäivän tullen pettävät ehdokkaansa.

– Jos on valmis lisäämään profiilikuvaansa vaikkapa ehdokkaan kannatuspinssin, on aika vahva kannattaja. Eivät epävarmat äänestäjät ole valmiita promoamaan ehdokasta, Laaksonen sanoo.

Laaksonen arvelee, että sosiaalinen media on saattanut lisätä ihmisten halukkuutta tuoda esille omia poliittisia mielipiteitään, kun ne ennen pidettiin tiukemmin salassa. Omien mielipiteiden tuominen julkisiksi on ylipäätään muuttunut trendikkääksi.

– Yhteiskunta on ylipäätään muuttunut avoimemmaksi, ja verkkojulkisuus on vauhdittanut tätä kehitystä. Verkkojulkisuus on tyypillisesti mielipiteisiin painottunutta julkisuutta, sanoo Laaksonen.

Samoin kuin tosielämässä, myös verkossa muiden ihmisten tekemiset muokkaavat kunkin omaa käyttäytymistä. Kun kaverit rohkenevat kertoa presidenttikantansa esimerkiksi Facebookissa, alenee kynnys oman poliittisen kannan paljastamiseen.

Laaksonen ei näe mitään pahaa siinä, että ihmiset kertovat sosiaalisessa mediassa avoimesti äänestyskannoistaan. Parhaimmillaan se lisää keskustelua ja kiinnostusta politiikkaa kohtaan.

Lue myös:

    Uusimmat