Tv-ohjelmien tuotesijoitteluille EU-säännöt

EU:n komissio esittää nyt, että lasten- ja dokumenttiohjelmissa tuotesijoittelu olisi kokonaan kiellettyä, uutis- ja ajankohtaisohjelmissa sen lisäksi myös sponsorointi.

EU:n televisiodirektiiviin suunnitellaan muutoksia, jotka muun muassa keventäisivät hieman tv-mainontaa koskevaa sääntelyä. Yhden tunnin aikana sallittavan mainonnan määrä ei lisääntyisi, mutta mainosten sijoittamiseen tulisi enemmän liikkumavaraa.

Tv-ohjelmissa esiintyvälle tuotesijoittelulle ja sponsoroinnille sen sijaan halutaan entistä täsmällisemmät pelisäännöt. Keskeinen idea on, että niistä on selvästi kerrottava katsojille eivätkä ne saa vaikuttaa ohjelmien sisältöön. Tähän asti tuotesijoittelua ja sponsorointia on valvottu piilomainontaa koskevien määräysten pohjalta.

EU:n komissio esittää nyt, että lasten- ja dokumenttiohjelmissa tuotesijoittelu olisi kokonaan kiellettyä, uutis- ja ajankohtaisohjelmissa sen lisäksi myös sponsorointi. Tupakkayhtiöt eivät saisi toimia ohjelmien sponsoreina lainkaan ja lääketeollisuuskin vain tietyin rajoituksin.

Valtioneuvosto antoi komission esityksen tiedoksi eduskunnalle tänään. Sen taustalla on viestintäverkkojen digitalisointi, jonka vuoksi tv-direktiivin soveltamisalaa halutaan laajentaa.

Suomen hallitus kannattaa pääosin esityksen sisältöä, kuitenkin sillä ehdolla, että sovellusalan laajeneminen ei vaadi uusia toimilupa- tai muita velvoitteita. Lisäksi esitystä on hallituksen mielestä selvennettävä muun muassa uutiskuvan käyttöoikeutta koskevalta osalta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat