Mainos

TV:n katselun yhteisöllisyys kasvaa

Televisioyleisön pirstaloituminen lisää sosiaalisuutta, sillä esimerkiksi maksullisen urheilukanavan hankkineen luokse kokoonnutaan katsomaan ottelua.

Televisioyleisön pirstaloitumisen on pelätty johtavan yhteisen katselukokemuksen katoamiseen aina siitä saakka, kun satelliitit ja kaapelitelevisio tulivat Eurooppaan 1980-luvulla. Yhteiset tv-kokemukset eivät katoa, mutta ne muuttuvat, sanoo Helsingin yliopiston mediahistorioitsija Jukka Kortti.

Nykyisin ohjelmia katsotaan yhdessä kaveriporukalla. Kortin mukaan sosiaalisuus on jopa lisääntynyt, sillä ohjelmien chat-palvelut vetävät väkeä.

Pirstaloituminen lisää sosiaalisuutta, sillä esimerkiksi maksullisen urheilukanavan hankkineen luokse kokoonnutaan katsomaan ottelua. Yksityisiin urheilukatsomoihin on ajauduttu, kun tv-yhtiöillä ei ole ollut varaa hankkia otteluita ohjelmistoonsa.

Toki perinteisesti koko kansan yhteiset ohjelmat, kuten suorina lähetettävät isot kansalliset tapahtumat keräävät vieläkin suuren yleisön, Kortti kertoo. Yhteisiä ovat myös monet suorana lähetettävät viihdeohjelmat, kuten Idols-finaali tai Big Brother.

Kortin mukaan pirstaloituminen vaikuttaa eniten tv-sarjojen katseluun. Niiden yhtäaikaa kokemiseen tulee notkahduksia. Tämä johtuu siitä, että ohjelmien siirto on tullut helpommaksi. Ohjelmia esimerkiksi tallennetaan digiboksilla tai ostetaan dvd:nä.

Kortti kertoo, että Yhdysvalloissa tv-ohjelmien paljoutta vastaan taistellaan jo hakurobotein. Niillä voi hakea tietyn profiilin ohjelmia mittavasta tv-tarjonnasta.

Täyden palvelun kanavia katoaa

Myös suomalaisella tv-katsojalla näyttää olevan valinnanvaraa. Valtakunnalisten tv-yhtiöiden tarjonta on edelleen monipuolista, sanoo tuore liikenne- ja viestintäministeriön selvitys.

Viime vuonna kymmenen Suomen tv-kanavaa tykitti 136 tuntia ohjelmaa vuorokaudessa. Muu enemmän aktiivisuutta vaativa materiaali, kuten chatit ja pelit, rullasi ruudulla kaikkiaan 64 tuntia päivässä.

Täyden palvelun eli monipuolisesti ohjelmatyyppejä tarjoavien kanavien lukumäärä harvenee, kun kanavat erikoistuvat. Myös uusia teemakanavia on Kortin mukaan odotettavissa lisää.

Runsaan ohjelmatarjonnan varjopuoleksi voikin tutkija Minna Aslaman mukaan tulevaisuudessa nousta se, että katsojan on etsittävä erikoistuneilta kanavilta ohjelmat, joita haluaa katsoa.

- Se aika on ohi, että meillä on muutama kanava, joilta kaikilta tulee kaikenlaista ohjelmaa, Aslama sanoo.

Hän arvioi myös, että tv:stä tulee jo lähitulevaisuudessa osa monimediaalista tuotetta, johon kuuluvat levyt, nettisivut, chatit ja netti-tv.

Kanaville toimilupia myönnettäessä arvioidaan Aslaman mukaan kanavien kokonaisuutta, ei yksittäistä kanavaa.

- Kun työnjakoa jaetaan kanavien sisällä, niin velvoitteisiin voidaan silti vastata, hän sanoo.

Julkisen palvelun ohjelmatarjonnan on oltava esimerkiksi monipuolista, ja sen on huomioitava eri katsojaryhmät. Myös kaupallisilla kanavilla on ohjeistus siihen, mitä niiden tulee näyttää.

Ei kuitenkaan näyttäisi olevan paljon merkitystä sillä, mitä kanavilta vaaditaan, sillä eri tyylilajien, kuten viihteen ja asian erottaminen toisistaan on yhä vaikeampaa.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.