Tv-maksukampanjat oltava asiallisia

Eduskunnan oikeusasiamiehen Lauri Lehtimajan mukaan televisiomaksujen valvonnan pitää olla asiallista. Lehtimaja kiinnittää Telehallintokeskuksen huomiota siihen, että kirje- ja puhelinkampanjoissa pitää pyrkiä asialliseen ja kohteliaaseen esitystapaan.

Lehtimajan mukaan kirjeiden ja puhelinsoittojen sävy tai sisältö ei saa olla loukkaava tai vihjaileva, vaikka tavallista viranomaisviestintää värikkäämmät ilmaisut ovat kampanjoinnissa sinänsä hyväksyttäviä.

Oikeusasiamiehelle on tullut useita kanteluita, joissa Telehallintokeskuksen kirje- ja puhelinkampanjoja on pidetty sopimattomina, varsinkin kun niitä on kohdistettu kaikkiin sellaisiin talouksiin, joiden osalta ei ole tehty ilmoitusta television käyttöönotosta. Telehallintokeskuksella ei näet ole tietoa siitä, kenellä on televisio käytössään ja kenellä ei.

Oikeusasiamies totesi kannanotossaan, että television käyttöönottamisesta tehtävän ilmoituksen laiminlyöminen ei ole enää rikos. Entisestä sakkorangaistuksesta luovuttaessa on ollut tarpeellista eri keinoin tehostaa televisiomaksun suorittamisen valvontaa. Kirje- ja puhelinkampanjat ovat lain mukaisia keinoja tämän valvontatehtävän hoitamiseksi. Lehtimajan mukaan pelkästään kirjeen tai muun aineiston lähettäminen asuntoon ei voi normaalisti merkitä kotirauhan rikkomista. Myöskään asiallista puhelinsoittoa, jossa vain informoidaan televisioilmoituksen tekemisvelvollisuudesta, ei voida pitää kotirauhan rikkomisena, vaikka henkilöllä ei olisikaan käytössään televisiota, Lehtimaja totesi kannanotossaan. Oikeusasiamiehen mukaan tällä valvonnalla on tarkoitus suojata niitä rehellisiä kansalaisia, jotka oma-aloitteisesti huolehtivat heille lain mukaan kuuluvista velvollisuuksista. Jos tällaisia kampanjoita ei järjestettäisi, olisi todennäköisesti tarvetta lisätä muuta tarkastustoimintaa tai mahdollisesti jopa muuttaa lakia tarkastusten tehostamiseksi.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat