Tutkinta: Helsingin junatörmäys johtui laitteiston jäätymisestä

Helsingin rautatieasemalla tapahtuneeseen junaturmaan ei onnettomuustutkintakeskuksen mukaan liity laiminlyöntiä tai huolimattomuutta.

Seinään karanneiden neljän vaunun jarrut oli irrotettu tarkoituksella, koska junarunko oli juuttunut raiteille.

Vaunut puolestaan karkasivat, koska yksi kytkinlenkki ei lumen ja jään vuoksi ollut kunnolla kiinni.

- Kyse on ollut sellaisista olosuhteista, että kytkin on ollut irti, mutta se ei ole ollut ulkoisesti havaittavissa, VR:n turvallisuusjohtaja Yrjö Poutiainen kertoo MTV:n uutisille.

Poutiaisen mukaan konduktöörin tarkoituksena oli irrottaa vaunut, jotta juna olisi voitu siirtää laituriin korjauksia varten.

VR:llä uudet ohjeet vastaavanlaisen tilanteen varalle

Turvallisuusjohtaja Yrjö Poutiainen kertoo, että jo ennen tutkinnan valmistumista yhtiö on antanut uudet työohjeet vaunujen irrotamisen suhteen.

- Olemme antaneet ohjeen, jonka mukaan junan vaunujen irrottamista ei saa tehdä ellei raiteilla, vaunujen ja Helsingin aseman välissä, ole apuveturi kiinnitettynä varmistamaan vaunujen paikallaan pysyminen.

Myös huoltohenkilöstöä on kehotettu erityiseen huolellisuuteen vaunujen kiinnitysten suhteen, Poutiainen kertoo.

(MTV3)

ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUKSEN JOHTAVA TUTKIJA ESKO VARTTIO KERTOO JUNATURMASTA. (toim. Pauli Poutanen)

Lue myös:

    Uusimmat