Mainos

Tutkimus: Voimistelu vähentää niskakipuja

Naiset voivat tuoreen tutkimuksen mukaan välttää kroonisia niskakipuja voimistelemalla pari kertaa viikossa. Keski-Suomen keskussairaalassa tehdyssä tutkimuksessa naiset voimistelivat nostamalla päätään maatessaan lattialla, harjoittivat niskalihaksiaan kumivastusten avulla ja vahvistivat ylävartaloaan käsipainoilla.

Tulokset osoittivat voima- ja kestävyysharjoittelun johtavan huomattavaan niskakipujen vähenemiseen vertailuryhmään verrattuna. Tärkeä havainto oli, että pitkäaikaisia vaikutuksia saavutettiin jo kaksi kertaa viikossa harjoittelemalla.

Jyväskylässä tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että lihaskuntoharjoitteet vähentävät niskakipuja huomattavasti enemmän kuin aerobinen harjoittelu. Tutkimuksessa seurattiin 180:tä 25-53-vuotiasta toimistotyöläistä, joilla oli toistuvia niskakipuja.

Tutkimus julkaistiin yhdysvaltalaisessa Journal of the American Medical Association -nimisessä lääketieteellisessä aikakauslehdessä eilen.

(MTV3-STT-Reuters)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.