Tutkimus: Verkkomainosten sijoittelulla iso merkitys

Verkkomainosten sijoittelulla on iso merkitys siihen, kuinka hyvin lukija huomaa mainokset. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan eniten huomiota herättävät sivun oikeassa reunassa olevat tekstit ja kuvat.

Sivun yläreunassa oleva mainos ei tutkimuksen mukaan herätä yhtä paljon huomiota kuin sivun oikeassa reunassa oleva. Tutkimuksen mukaan yksi syy tähän saattaa olla lukusuunta vasemmalta oikealle, mikä ohjaa lukijan tarkkaavaisuutta.

Tutkija Jaana Simola selvitti väitöskirjassaan 18-56-vuotiaiden lukijoiden katseen ohjautumista tietokoneen ruudulla erilaisissa verkkoympäristöissä.

Vilkkuvat mainokset kuormittavat lukijaa

Tutkimuksen mukaan erityisesti vilkkuvat mainokset voivat myös kuormittaa lukijaa, varsinkin silloin kun tavoitteena on uuden tiedon oppiminen. Mitä useammin ja mitä pidemmäksi aikaa katse joutuu pysähtymään, sitä hankalampaa lukeminen on.

Toisaalta mainoksia katsellaan rauhassa pidempään, jos lukija vierailee verkkosivuilla hakeakseen tietoa.

– Jos verkossa selailulle ei ole tavoitetta, mainokset eivät niin häiritse ja niitä katsotaan enemmän, Simola sanoo.

Psykologian alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan Helsingin yliopistossa huomenna.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat