Tutkimus: Twitteriä käytetään uutissivuna

Eteläkorealaiset asiantuntijat ovat tutkineet, kuinka ihmiset käyttävät yhteisöpalvelu Twitteriä. Heidän saamiensa tulosten mukaan sivusto muistuttaa enemmänkin perinteistä uutislähdettä kuin yhteisöpalvelusivustoa.

IDG-uutispalvelun mukaan Twitteriä ei tulisikaan ajatella Facebookin pienennettynä versiona, vaan nopeana uutisväylänä, jossa kaikki voivat olla toimittajia sillä edellytyksellä, että uutiset ovat enintään 140 merkkiä pitkiä.

Tutkijat olivat käyttäneet apunaan matemaattista analyysiä, jonka avulla he osoittivat, että ihmiset jakavat tietoa eri tavalla Twitterissä kuin muilla yhteisöpalvelusivuilla. Tutkijat kasasivat tutkimustaan varten tietoa lähes 42 miljoonasta käyttäjäprofiilista. He vetivät joukosta 106 miljoonaa viestiä eli twiittiä. Lisäksi he tutkivat yli 4 000 suosittua aihealuetta.

Muista yhteisöpalvelusivuista poiketen Twitterin käyttäjä ei tarvitse toisten lupaa katsoakseen heidän kirjoitteluaan. Kaikki voivat seurata kaikkia (kunhan twiiteistä on tehty julkisia).

Tämä lähestymistapa on puolestaan tunnusomaista blogikirjoittelulle, joita voidaan tilata RSS-syötteinä. Tutkijat alkoivatkin pohtia tämän kautta, onko Twitter käsitettävänä enemmänkin uutismediana. Luvut tuntuisivat tukevan tätä oletusta:

Asiantuntijoiden mukaan vain 22 prosenttia twiittien seuraamisesta oli vastavuoroista eli sellaista, että twiittailu oli joidenkin tahojen keskinäistä viestittelyä. Esimerkisi Flickr palvelussa 68 prosenttia viestittelystä on vastavuoroista.

Mediamaailman tavoin myös Twitteristä löytyy omat tähtihenkilönsä. Noin 40 miljoonalla Twitter-tilillä on yli miljoona seuraajaa. Tällaista seuraajamäärää ei voi saada vain twiittailemalla kaiken aikaa. Kaikki suosituimmat Twitter-tilit kuuluvatkin kuuluisille henkilöille, jotka ovat suosittuja Twitterin ulkopuolisissa viestintäkanavissa.

Myös itse viestit muistuttavat enemmän uutismediaa. Tutkituista twiiteistä yli 85 prosenttia oli jollakin tavalla rinnasteisia uutisiin.

Twiiteissä siis kerrotaan enemmänkin, mitä on tapahtumassa, kuin mitä jokin henkilö on tekemässä. Palvelua käytetäänkin paljon tiedon saamiseksi eri tapahtumista - esimerkiksi luonnonkatastrofeista. Asiantuntijoiden mukaan ns. suuret uutisaiheet (breaking news) tulivat julki Twitterissä esimerkiksi ennen CNN uutiskanavaa huomattavan monessa tapauksessa.

Lue myös:

    Uusimmat