Tutkimus: Twitter tekee meistä sopuleita

Tanskalainen tiedesivusto Videnskap.dk kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan sosiaalinen media tekee käyttäjistään sopulilauman.

Kööpenhaminan ja Oslon yliopistoissa tehty tutkimus osoittaa, että ihmisellä on tarve ilmaista pitävänsä samoista asioista kuin kaikki muut. Toisaalta kiinnostus laimenee hyvin nopeasti.

Tutkimus keskittyi ihmisten käyttäytymiseen Twitterissä. Tutkimuksen mukaan viesti leviää Twitterissä hyvin voimakkaasti. Voimakkain reaktioaalto syntyy jo 15-20 minuutissa ja 24 tunnin kuluttua keskustelu aiheesta kuolee kokonaan, kertoo Kööpenhaminan yliopiston Niels Bohr Instituutti.

Tutkimus vertaa ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa pörssistä tuttuun laumakäyttäytymiseen. Ihmiset ryntäävät käymään kauppaa samojen yhtiöiden osakkeilla ja synnyttävät toimillaan itseään ruokkivan kehän.

– Kun Twitter-käyttäjä aktivoituu yhtäkkiä jostain asiasta, se tapahtuu koko yhteisössä. Tämä aktivoituminen on kumulatiivista. Monet ihmiset haluavat kirjoittaa nopeasti asiasta. Meillä on turvallinen olo yhdessä. Olemme pyrkineet mittaamaan tätä kumulatiivisuutta ja kehittämään siitä mallin, professori Joachim Mathiesen kuvaa tutkimusta.

Tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Yle.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat