Tutkimus: Toimitusjohtajat ymmällään e-bisneksestä

Maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan vain neljä prosenttia suuryritysten toimitusjohtajista pitää e-bisnestä yrityksensä tämän hetken tärkeimpänä haasteena. Kuitenkin valtaosa (72 %) kertoi, että heidän yrityksensä on aktiivisesti kehittämässä sähköisen liiketoiminnan strategiaa, ja 57 % totesi, että Internet on jo muuttanut heidän yrityksensä toimintatapoja.

-Kaaos taitaa olla liian voimakas ilmaisu kuvaamaan maailman huippujohtajien tunnelmaa, mutta selvästikin johtoryhmissä vallitsee suuri hämmennys, kun pitäisi arvioida e-bisneksen vaikutusta yhtiön strategiaan, tuotteisiin tai palveluihin. Näin toteaa tutkimusta johtanut, A.T. Kearney konsulttitoimiston johtaja.

Keväällä tehdyssä tutkimuksessa haastateltiin kaikissa maanosissa, yhteensä 26 maassa olevaa 251 yritysjohtajaa, jotka edustivat kymmentä eri toimialaa. Edellisen kerran A.T. Kearney teki vastaavan CEO Technology Study -tutkimuksen kaksi vuotta sitten.

Johtajat pitävät kylläkin e-bisneksen hyödyntämistä tärkeänä, mutta he eivät halua luonnehtia sitä ainoaksi menestystekijäkseen. 37 % haastatelluista piti suurinta huomiota vaativana strategisena kysymyksenä uuden teknologian yhdistämistä olemassa oleviin strategioihin ja menetelmiin.

Sähköisen kaupankäynnin esteet näyttävät yritysjohtajien mielestä olevan enimmäkseen sisäisiä. Tärkeimmiksi esteiksi mainittiin nykyinen organisaatiorakenne ja liiketoimintaprosessit (26 %) sekä koulutetun henkilökunnan puute (18 %).

Vain 44% vastanneista kertoi yrityksensä aikovan vakavasti harkita yhteisiin markkinapaikkoihin osallistumista. Samanaikaisesti yritysten omat sähköiset B2B-markkinapaikat ovat kasvaneet nopeasti viime kuukausien aikana etenkin suurten ja kansainvälisten yritysten keskuudessa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat