Tutkimus: Suomi mobiilimarkkinoinnin kehitysmaa

Matkapuhelimien käyttö markkinoinnin välineenä on Suomessa selvästi vähäisempää kuin muualla Euroopassa, käy ilmi Suoramarkkinointi-instituutin tänään julkistamasta tutkimuksesta.

Kun tekstiviestimarkkinointia on vastaanottanut Euroopassa keskimäärin yli puolet kuluttajista, jää vastaava luku Suomessa vain noin kolmasosaan. Tutkimuksen mukaan Suomessa viime vuonna toteutettujen mobiilimarkkinointikampanjoiden arvo oli ennen viestinvälityskuluja noin 3-5 miljoonaa euroa eli vain noin prosentin verran kaikesta suoramarkkinoinnista.

Syynä mobiilimarkkinoinnin verkkaiseen käynnistymiseen Suomessa on tutkijoiden mukaan muun muassa mainostajien konservatiivisuus markkinointikanavien suhteen. Mobiilimarkkinointia monimutkaistaa myös se, että mainostaja tarvitsee kuluttajalta luvan mainostekstiviestin lähettämiseen.

Tutkijat Ville Virtanen ja Mika Raulas povaavat mobiilimarkkinoinnille kuitenkin valoisampaa tulevaisuutta, kunhan monipuolisemmilla valmiuksilla varustetut multimediapuhelimet yleistyvät.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat