Tutkimus: Suomalaisten verkko-ostosrahat ulkomaille

Suomalainen vähittäiskauppa on siirtänyt tarjontaansa nettiin hitaasti, sanoo hakujätti Googlen maajohtaja.

Maajohtaja Anni Ronkainen arvioi, että jopa puolet suomalaisten verkko-ostoseuroista päätyy ulkomaille. Arvio on selvästi korkeampi kuin Kaupan liiton kyselyissä.

Suomalaisasiakkaat etsivät hankinnoistaan tietoja netistä jo yhtä vilkkaasti kuin muiden Pohjoismaiden asukkaat. Verkko-ostosten tekeminen on kuitenkin vähäisempää kuin naapurimaissa, ilmenee 39 maata kattavasta tutkimuksesta, jonka Google on teettänyt.

Ronkaisen mielestä on väistämätöntä, että kauppa siirtyy yhä enemmän nettiin. Suomessakin verkkokauppa kasvaa noin 15 prosentin vuosivauhtia, kun muuten kaupan kasvuluvut jäävät paljon pienemmiksi.

Ronkaisen mielestä kauppiaiden pitäisi sisäistää, että toimintaa verkossa ja fyysisessä kaupassa ei voi erottaa toisistaan. Asiakas saattaa tehdä hakuja tuotteista vielä hyllyn ääressä.

Liikkuvien kuluttajien aktiivisuudesta kertoo mobiilihakujen kasvu. Suomessa tehdään nyt noin 20 miljoonaa Google-hakua päivässä, joista 1,5 miljoonaa mobiililaitteilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat