Tutkimus selvittää: Mikä pitää tulevaisuuden erikoiskaupat pystyssä

Apteekit, optikot, muotiputiikit ja muut erikoiskaupat ovat suuren haasteen edessä.

Ihmisten makumieltymykset muuttuvat entistä nopeammin, ja kansa kaipaa aiempaa yksilöllisempää palvelua. Se ei kuitenkaan saa nostaa hintoja. Myös väestön ikääntyminen vaikuttaa ostotottumuksiin.

Juuri alkavassa Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistojen ja Erikoiskaupan liiton yhteistutkimuksessa aiotaan listata ne konkreettiset tavoitteet, joiden avulla erikoiskauppojen on helpompi valmistautua tuleviin muutoksiin.

Parivuotisen hankkeen johtaja, Jyväskylän yliopiston professori Terhi-Anna Wilska kertoo, että erikoiskauppiaan on otettava huomioon muun muassa koko ajan kasvava hyvinvointitrendi.

– Selvitämme tutkimuksessa vallalla olevaa terveys-, wellness-, ja luksus-buumia ja mietimme, mitä vaikkapa vapaa-ajan myyntikanavia, kuten viihdetapahtumia ja messuja voisi hyödyntää paremmin.

Yksi tutkijoiden lähtökohta on se, että nykykuluttajat eivät ole massaa, vaan joukko pieniä erikoisryhmiä.

– Siihen liittyy jännittävä ristiriita. Toisaalta koko ajan standardoidaan ja massatuotetaan enemmän, koska se on kustannustehokasta, ja silti kuluttajan tarpeisiin olisi voitava suhtautua yksilöllisesti. Toisaalta tulevaisuudessa tapahtuu isoja ikärakenteellisia muutoksia. Väestön ikääntyminen on mieletön haaste. Toisaalta tuloerot ovat kasvaneet ja asiakkaat ovat eriytyneet siinäkin mielessä entistä enemmän.

Verkossa keskustellaan ja käydään kauppaa

Yksi uuden Erika 2020 -tutkimusprojektin tärkeimpiä aiheita on internetin ja verkkokaupan kasvu. Sitä pidetään nousevana teemana myös kansainvälisessä vähittäiskaupan tutkimuksessa.

Terhi-Anna Wilska tähdentää, että verkkokauppa pitää pystyä ottamaan tulevaisuudessa entistä paremmin haltuun.

– Kauppiaiden pitää ymmärtää, että verkko ei ole vain kauppapaikka, vaan sieltä myös haetaan yhä enemmän tietoa ja vaihdetaan sitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kuluttajien keskinäiset verkostot ovat kasvaneet. Meidän tehtävämme on selvittää, mitä kuluttaja verkosta etsii, mikä on tiedonhankinnan rooli ostamisessa ja miten verkossa ostaminen yhdistyy fyysiseen ostamiseen varsinaisessa kaupassa. Kiinnostavaa on myös, miten paljon internet vie roolia fyysiseltä ostamiselta.

Lue myös:

    Uusimmat