Apteekit, optikot, muotiputiikit ja muut erikoiskaupat ovat suuren haasteen edessä.
Ihmisten makumieltymykset muuttuvat entistä nopeammin, ja kansa kaipaa aiempaa yksilöllisempää palvelua. Se ei kuitenkaan saa nostaa hintoja. Myös väestön ikääntyminen vaikuttaa ostotottumuksiin.
Juuri alkavassa Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistojen ja Erikoiskaupan liiton yhteistutkimuksessa aiotaan listata ne konkreettiset tavoitteet, joiden avulla erikoiskauppojen on helpompi valmistautua tuleviin muutoksiin.
Parivuotisen hankkeen johtaja, Jyväskylän yliopiston professori Terhi-Anna Wilska kertoo, että erikoiskauppiaan on otettava huomioon muun muassa koko ajan kasvava hyvinvointitrendi.
– Selvitämme tutkimuksessa vallalla olevaa terveys-, wellness-, ja luksus-buumia ja mietimme, mitä vaikkapa vapaa-ajan myyntikanavia, kuten viihdetapahtumia ja messuja voisi hyödyntää paremmin.
Yksi tutkijoiden lähtökohta on se, että nykykuluttajat eivät ole massaa, vaan joukko pieniä erikoisryhmiä.
– Siihen liittyy jännittävä ristiriita. Toisaalta koko ajan standardoidaan ja massatuotetaan enemmän, koska se on kustannustehokasta, ja silti kuluttajan tarpeisiin olisi voitava suhtautua yksilöllisesti. Toisaalta tulevaisuudessa tapahtuu isoja ikärakenteellisia muutoksia. Väestön ikääntyminen on mieletön haaste. Toisaalta tuloerot ovat kasvaneet ja asiakkaat ovat eriytyneet siinäkin mielessä entistä enemmän.
Verkossa keskustellaan ja käydään kauppaa
Yksi uuden Erika 2020 -tutkimusprojektin tärkeimpiä aiheita on internetin ja verkkokaupan kasvu. Sitä pidetään nousevana teemana myös kansainvälisessä vähittäiskaupan tutkimuksessa.
Terhi-Anna Wilska tähdentää, että verkkokauppa pitää pystyä ottamaan tulevaisuudessa entistä paremmin haltuun.
– Kauppiaiden pitää ymmärtää, että verkko ei ole vain kauppapaikka, vaan sieltä myös haetaan yhä enemmän tietoa ja vaihdetaan sitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kuluttajien keskinäiset verkostot ovat kasvaneet. Meidän tehtävämme on selvittää, mitä kuluttaja verkosta etsii, mikä on tiedonhankinnan rooli ostamisessa ja miten verkossa ostaminen yhdistyy fyysiseen ostamiseen varsinaisessa kaupassa. Kiinnostavaa on myös, miten paljon internet vie roolia fyysiseltä ostamiselta.
Uusimmat
-
22:10
Lehti: Entisen SM-liigatähden ura jatkuu Venäjällä
-
22:03
Prinssi William vastaanotti oppilailta lahjoja perheelleen prinsessa Catherinen syöpähoitojen keskellä
-
21:43
Christian Heljangon jyränneelle Pelicans-pakille tuntuva pelikielto
-
21:39
Naton Stoltenberg: Ukraina voi edelleen voittaa sodan
-
21:26
Forbes: Ukrainan "eliittijoukot" jättivät juoksuhaudat tyhjiksi Donetskin rintamalla – rintama romahtamaisillaan
-
21:20
Kehonrakentaja järkytti ladatulla aseella päiväkodin vieressä – näin kumppani perusteli USA:ssa
-
21:13
Valko-Venäjän presidentti mahtaili Venäjän tuomilla taktisilla ydinaseilla
-
21:08
Pikkuleijonat juhli MM-kotiavauksessa – ykkösviisikko kuin eri planeetalta
-
21:00
Näin valmistuu hernepestopasta – nappaa talteen Olet mitä syöt -jakson resepti
-
20:53
Kaleva: Oulussa löytyi vedestä vainaja – henkilöllisyys ei ole selvillä
-
20:11
Kuukausiennuste: Lämpimän vapun jälkeen kylmä käänne
-
20:04
Amerikkalaisen Jessican kasvot menivät mustelmille hammasoperaation myötä: "Näytän kirjaimellisesti hirviöltä"
-
20:02
Valko-Venäjä väittää: Liettuasta drone-isku Minskiin, Lukashenkalta erikoinen Nato-syytös
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo murtuu kyyneliin: "Voi kulta pieni älä lähde"
-
19:58
Muistiot paljastavat millaisia säästöjä jäi kehysriihessä pöydälle: lapsilisät, lääkäreiden julkinen työpakko, lääkärihelikopterit
-
19:51
HIFK julkisti päävalmentajansa – iso rykelmä tähtiä jättää seuran
-
19:39
Kaisa Korhonen on kuollut – näin Jussi Chydenius muistelee äitiään
-
19:22
Asiantuntija Valko-Venäjän oudoista väitteistä: Lukashenka keksii tarinoita – näin vastaa Putin
-
19:22
Auto Motor und Sport: Järisyttävä F1-siirto toteutumassa
-
19:13
Valko-Venäjän oppositiojohtaja pilkkaa Lukashenkan väitteitä: "Hänellä on pääsy vaihtoehtoiseen todellisuuteen"
-
Lataa lisää