Mainos

Tutkimus puolustaa nettikyselyitä

Pohjoismaiden suurin vertailututkimus osoittaa, että Internetissä tehtävä tutkimus on laadukasta.

Markkinatutkimusyritys Zapera on tehnyt yhteistyössä kuuden suuren Pohjoismaisen asiakasyrityksen kanssa koko Pohjoismaita käsittävän vertailututkimuksen puhelinhaastatteluiden ja Internet-kyselyiden välillä. Tutkimus sisälsi kaikkiaan 17 000 haastattelua Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oikealla tavalla toteutetut Internet-tutkimukset johtavat samoihin päätelmiin kuin perinteisimmillä tutkimusmenetelmillä tehdyt tutkimukset. Esimerkiksi tutkittaessa eri brandien tunnettuutta tulokseksi saatiin, että kolmeen eri tuotekategoriaan kuuluneiden 30 brandin tunnettuudessa keskimääräinen ero näiden kahden tiedonkeruumenetelmänä välillä oli vain 2 prosenttia.

Tutkimuksessa havaittiin, että Internet-kyselyissä on myös etuja verrattuna puhelinhaastatteluihin. Tuotemerkkejä tutkittaessa ihmiset tunnistavat vaikeasti lausuttavat tuotemerkkien nimet paremmin näkemällä ne ruudulta kuin kuultuna ne puhelimen välityksellä. Lisäksi Internetissä pystytään esittämään visuaalista materiaalia, kuten kuvaa ja ääntä.

Tutkimuksissa havaitut pienet erot johtuivat lähinnä tutkimusmenetelmästä, eikä niinkään Internet-käyttäjäväestön ja koko väestön välisistä eroista. Samaan tapaan eroja syntyy esimerkiksi verrattaessa kahta perinteistä menelmää, kuten puhelinhaastatteluita ja henkilökohtaisia haastatteluja keskenään.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.