Mainos

Tutkimus: Pidennä elinikääsi – ota torkut!

Dailymail.co.uk kertoo amerikkalaistutkimuksesta, jonka mukaan päiväunet auttavat alentamaan verenpainetta ja parantamaan muistia. Ota torkkuvinkit talteen!

Amerikkalaistutkijoiden mukaan 45 minuutin päiväunet auttavat alentamaan verenpainetta, kertoo Dailymail.co.uk. Tutkijoiden mukaan päivätorkut saattavat kohentaa sydämen terveyttä, erityisesti jos et saa tarpeeksi unta yöaikaan. Aiemmin tehdyn, kuusi vuotta kestäneen kreikkalaistutkimuksen mukaan 30 minuutin torkut vähintään kolmesti viikossa nukkuneiden riski kuolla sydänsairauksiin oli 37 prosenttia pienempi.

Teorian mukaan torkkuminen kannustaa ihmistä rentoutumaan, vähentäen verenpainetta. Nokoset saattavat auttaa myös aivojasi. Kalifornian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että 90 minuutin päiväunien jälkeen koehenkilöt suoriutuivat kirjallisista kokeista paremmin kuin ne koehenkilöt, jotka pidettiin hereillä. Tutkimuksen mukaan aivot käyttävät lisäunta käsittelemään lyhytaikaista muistia (siirtäen tiedot tehokkaasti pitkäkestoiseen muistiin), luoden "tilaa" uusille opittaville asioille.

Dailymail.co.uk antaa vinkit onnistuneimpiin nokosiin!

Päiväunen sopiva pituus

Jos pystyt ottamaan päivän aikana nokoset, katso, mitkä ovat lääketieteellisen tutkimuksen mukaan ihanteelliset päiväunipituudet ja miten ne sinua palvelevat:

6 minuuttia: Vuonna 2008 tehdyn saksalaistutkimuksen mukaan kuusi minuuttia riittää laukaisemaan tehokkaan muistiprosessin ja järjestämään lyhytaikaista muistia lisää tilaa luoden.

20 minuuttia: Tässä ajassa käyt läpi kaksi ensimmäistä unenkulun vaihetta. Sykkeesi hidastuu. Nämä nokoset parantavat tarkkaavaisuuttasi, keskittymistäsi ja kohottavat mielialaasi. 20 minuutin tehotorkut ovat oiva apu. Vaikka et pystyisikään nukahtamaan kunnolla, paikallaan makaaminen ja mielen rauhoittaminen tekee sinulle silti hyvää.

40 minuuttia: Jos et nukkunut hyvin viime yönä ja tarvitse lisäpotkua keskittymiseen, 40 minuutin torkkujen tulisi auttaa sinut unen REM-vaiheeseen, jossa aivot käyvät läpi tärkeää järjestelyä ja suursiivousta. Tutkimusten mukaan tämä päiväunen pituus riittää myös tasapainottamaan immuunijärjestelmää ja nostamaan energiatasoa. Muista laittaa herätyskello soimaan – 45 minuutin jälkeen saatat ajautua syvempään uneen, jonka kesken herääminen voi aiheuttaa sekavaa ja velttoa oloa.

90 minuuttia: Jos sinulla on käytössäsi ylellisyyttä nimeltä aika, niin 1,5–3 tunnin päiväunten tulisi viedä sinut kokonaisen unikierron läpi, päästäen sinut syvän unen vaiheeseen, joka auttaa kunnostamaan kehoasi.

Paras aika nokosille

Jos yrität ottaa torkut liian aikaisin, nukahtaminen saattaa olla vaikeaa. Jos taas otat torkut liian myöhään, saatat menettää sen illan yöunesi.

Energiatasot laskevat luonnostaan normaalisti iltapäivällä kello 13–15 välillä, joten tämä on hyvä aika päiväunille. Jos olet illan torkku ja aamun virkku, ota nokoset yhden aikaan iltapäivällä. Jos taas tykkäät mennä nukkumaan vasta puolenyön jälkeen ja nukut myöhään, sopiva aika nokosille on puoli kolmen maissa iltapäivällä.

Näillä tempuilla torkahdat helpommin

– Valitse pimeä huone tai käytä silmälappuja ja mene makuulle. Istuma-asennossa torkahtaminen kestää puolet kauemmin.

– Maksimoidaksesi hyödyn, juo kahvia ennen päiväunia: kofeiinilla alkaa vaikuttaa vasta 20-30 minuutin kuluttua, joten se alkaa tehota juuri kun olet heräämässä.

– Jos uni antaa odottaa itseään, sulje silmäsi ja keskity hengitykseesi. Hengitä syvään ja hitaasti.

Kuvat: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.