Tutkimus paljastaa: Tällainen kesäkuluttaja olet

Kesälomalainen suosii hankinnoissaan sinivalkoisia valintoja, selviää Suomalaisen Työn Liiton kesäkulutustutkimuksesta.

Kesälomalainen pitää suomalaisia tuotteita ja palveluita arvossa. Suomalaisen Työn liiton tutkimuksen mukaan enemmistö kuluttajista suosii mielellään suomalaisia tuotteita ja puolet haastatelluista ostaa suomalaisen tuotteen sen työllistävän vaikutuksen vuoksi kotimaassa. Tutkimuksessa mukana olleista 40 prosenttia arvioi, että puolet heidän kesähankinnoistaan on kotimaisia.

– Halu tukea työllisyyttä Suomessa nousi tärkeimmäksi syyksi suomalaista tuotteiden ja palveluiden valitsemiselle kesällä. Tämä on erittäin positiivinen signaali, koska suomalaiset haluavat vaikuttaa valinnoillaan siihen, millaisia mahdollisuuksia suomalaisella työllä on tulevaisuudessa, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala iloitsee.

Enemmistö suomalaisista näkee kotimaassa valmistettujen tuotteiden ja palveluiden ostamisen vastuullisena kuluttamisena. Hinta, laatu ja kestävyys ohjaavat kulutuskäyttäytymistä.

Mitä kotiin hankitaan kesällä?

Kesälomalla kukkaronnyörit löystyvät ja kotimaisiin hankintoihin satsataan enemmän. Etenkin kodin sesonginmukainen somistus sekä vaatekomeron uusiminen saa naiset liikenteeseen. Viimeistään juhannusviikon alennusmyynnit antavat kolikoille kyytiä.

– Monen koti on kesällä juhlapaikka ja se vauhdittaa kulutusta. Jos on esimerkiksi jo pidemmän aikaa haaveillut uuden sohvaryhmän hankkimisesta, on ostopäätöksen tekeminen alennusmyynneissä matala. Kesäsesonki on meillä todella vahva, sillä lomalaisilla on aikaa laittaa pesäänsä kuntoon, huonekalujätti Iskun strategiajohtaja Liisa Lundström kertoo.

Myös kesälomavieraiden tuliaisissa painottuu kotimaisuus. Yhä useampi lomalainen kiikuttaa mökkituliaisiksi tekstiilejä, joiden alkuperä on tarkasti tiedossa.

– Pellavaisten sauna-aiheisten tekstiilituotteiden menekki kasvaa kesällä huimasti. Myös pyyheliinat ja lakanat käyvät hyvin kaupaksi, sillä moni syksyllä opiskelemaan suuntaava nuori saa niitä lahjaksi ensikotiin. Vaatepuolella juhlapukeutumiseen panostetaan kesällä enemmän, valottaa viestintäpäällikkö Tarkko Nuutinen Tekstiili- ja vaatetusteollisuus Finatex ry:stä.

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kesäkulutustutkimuksen toteutti Kopla Helsinki Oy. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista ja lisäksi toteutettiin ryhmäkeskustelu netissä sekä 17 ihmisen videohaastattelu.

Lue myös

Tanja Korpela/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat