Tutkimus: Oppilaat eriarvoisia tietotekniikan opetuskäytössä

Tänään julkaistavan tutkimuksen mukaan uutta teknologiaa hyödynnetään suomalaisissa kouluissa hyvin vaihtelevasti. Erot ovat suuria alueellisesti, mutta eroja on myös eri kouluasteiden välillä. Joissakin kouluissa tekniikkaa hyödynnetään vielä hyvin vähän vaikka laitteet olisivat olemassa. Parhain tilanne käytettävissä olevien laitteiden suhteen on pääkaupunkiseudun oppilailla.

Nykytekniikan hyödyntäminen jo perustaito

Tutkija Marja Kankaanrannan mukaan tieto-, ja viestintätekniikan taitojen opettaminen kouluissa on tärkeää, koska teknologia on nykyään osa lasten arkea ja myöhemmin työelämää. Kouluilla olisi hänen mukaansa tehtävää siinä, että teknologiaa todella opittaisiin käyttämään omassa arjessa ja oppimisessa. Varsinaisen laitteiden käytön ohella on tärkeää oppia niiden hyödyntäminen esimerkiksi ongelmanratkaisussa tai yhteistoiminnassa.

Oppilaat innoissaan

Kankaanranta muistuttaa, että teknologiaa voi olla mukana joka oppiaineessa. Tutkimuksessa huomattiin, että oppilaat motivoituivat paremmin muun muassa teknologian avulla tapahtuvasta matematiikan opiskelusta. Myös omaa sisältöä innostuttiin tuottamaan enemmän, kun opetuksessa käytettiin mobiililaitteita.

Haaste opettajankoulutukselle

Kankaanrannan mukaan opettajakoulutus ei vielä takaa riittävästi valmiuksia teknologian käyttöön opettajan työssä. Tutkijan mielestä yliopistoilla on edessään iso haaste siinä miten tulevat opettajat pääsisivät jo opiskeluaikana perehtymään nykytekniikan käyttöön kouluopetuksessa. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei kaikkien opettajien tarvitse olla tekniikkaeksperttejä. Ennen kaikkea kyse on siitä, että miten kännykkää tai älytaulua voisi hyödyntää omassa opetuksessa, ja näin tuoda kouluun jotain uutta.

Lue myös:

    Uusimmat