Tutkimus- ja kehistustoiminta yhä kasvussa

Suomalaisyritysten tutkimus- ja kehitystoiminta jatkaa kasvuaan suhdannetaantumasta huolimatta. Kehitystyöstä on innostuttu myös muualla kuin elektroniikkateollisuudessa.

Valion tutkimus- ja tuotekehitysosastolla etsitään bakteereista potkua liiketoimintaan. Nobelisti A. I. Virtasen aikana alkaneella kehitystyöllä on nykyisinkin kansainvälistä arvostusta. Valiossa tutkimuksen merkitys myös tunnustetaan.

- Meillä ei olisi markkinoilla yhtään edelläkävijätuotetta, kuten Gefilusta, Evolusta ja laktoositonta maitoa, ellei meillä olisi pitkäjänteistä tuotekehitystä. Toisaalta edelläkävijänä pysyminen on tärkeää myös yrityksen imagon kannalta, sanoo Valion tuotekehitysjohtaja Annika Mäyrä-Mäkinen.

Valio käyttää tuotekehitykseen noin kymmenen miljoonaa euroa vuodessa, ja summa on tasaisessa kasvussa.

Koko teollisuuden yleiskuva on sama. Vaikka perinteiset, kiinteät investoinnit ovat kääntyneet laskuun, satsaukset tutkimukseen kasvavat Teollisuuden ja työnantajien (TT) investointiselvityksen mukaan tänä vuonna kymmenisen prosenttia.

Nousu on nyt peräisin muiltakin toimialoilta kuin elektroniikkateollisuudesta. Niin tutkimukset kuin kokemuksetkin kertovat, että kehitystyöhön laitetut eurot tulevat takaisin ja näkyvät kasvuna.

- Uskoisin, että kyllä sen pitäisi näkyä ihan lähivuosina. Meillähän ryhdyttiin 1990-luvun jälkipuoliskolla erityisesti metalli- ja elektroniikkateollisuudessa investoimaan hyvin vahvasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja kyllähän se poiki hyvin vahvasti myös kasvua, kertoo TT:n osastopäällikkö Pekka Tsupari.

Uutta Nokiaa voi siis tähyillä vaikkapa elintarvike- tai kemianteollisuudesta, joiden tutkimuspanokset ovat kasvussa kautta linjan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat