Tutkimus: Facebook paljastaa vahingossa seksitietoja mainostajille

Yhteisöpalvelusivusto Facebookin epäillään paljastavan tahattomasti käyttäjiensä seksuaalisia suuntauksia mainostajille. Brittilehti Daily Mail kertoo tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan Facebookin käyttäjille lähetetään kohdistettua mainontaa heidän seksuaalisen suuntautumisensa perusteella.

Ohjelmistoyhtiö Microsoftin ja saksalaisen Max Planck Instituutin tutkimuksessa luotiin kokeeksi kuusi Facebook-profiilia, joihin kuuluivat kaksi heteromiestä, kaksi heteronaista, yksi homoseksuaali mies ja yksi lesbonainen. Seksuaalista suuntautumista lukuun ottamatta valeprofiilit olivat samanlaiset. Tämän jälkeen tutkijat tarkkailivat kullekin käyttäjälle kohdistettuja mainoksia viikon ajan.

Tutkijaryhmä huomasi, että homoseksuaalin miehen profiiliin kohdistetut mainokset poikkesivat huomattavasti heteroille lähetetyistä. Tutkijoiden mukaan käyttäjät eivät ymmärrä, että mainoksia lähetetään heille seksuaalisen suuntautumisen perusteella, vaikka mainoksissa ei suoraan viitattaisikaan siihen. Klikkaamalla mainosta käyttäjät paljastavat aktiivisesti suuntautumistaan, vaikka heillä ei olisikaan julkista profiilia.

- Näiden mainosten vaarana on, että klikatessaan niitä käyttäjä saattaa paljastaa mainostajille tietämättään seksuaalista suuntautumistaan ja yksilöllisiä tunnisteitaan (evästeitä, ip-osoitteen tai sähköpostin, mikäli hän kirjautuu sillä mainostajan sivulle), toteavat tutkijat.

Facebook: Mainoksilla ei saa urkkia käyttäjien yksityisyyttä

Facebookin tiedottajan mukaan yhtiön linjaukset kieltävät käyttämästä mainoksia käyttäjätietojen hankkimiseen.

- Suhtaudumme käyttäjiemme yksityisyyteen hyvin vakavasti ja ryhdymme välittömästi toimiin, jos sääntörikkeitä tulee tietoomme. Emme tarjoa mainostajille tunnistettavia käyttäjätietoja ja suosittelemme käyttäjiä varovaisuuteen heidän täyttäessään itseään koskevia tietoja verkossa.

- Meillä ei ole todisteita, että kyseisessä tutkimuksessa mainitut mainostajat olisivat yrittäneet kerätä Facebookin käyttäjien tietoja. Rohkaisemme kuitenkin raportoimaan jokaisesta sellaisesta mainoksesta, jonka käyttäjät epäilevän tekevän niin, toteaa tiedottaja.

Viime viikolla tuli ilmi, että suuret määrät tietoja käyttäjien nimistä ja online-ystävistä oli vuotanut mainosyhtiöiden tietoon. Vuodon on arveltu koskevan miljoonia käyttäjiä. Tietovuotoja tapahtui myös sellaisille käyttäjille, jotka olivat asettaneet yksityisyysasetuksensa maksimitasolle.

Wall Street Journalin tutkimuksen mukaan noin 25 mainos- ja tiedonkeruuyhtiötä oli saanut käyttäjätietoja haltuunsa.Tietoja olivat vuotaneet Facebookissa toimivat sovellusyhtiöt, mutta ei kuitenkaan Facebook itse.

Tietovuodot ovat nostaneet kysymyksiä Facebookin kyvystä pitää käyttäjiensä yksityisyys turvattuna. Tietoturva-asiantuntijoiden mukaan saatuja yksityiskohtia voidaan yhdistellä julkisesti saataviin tietoihin. Näin voidaan rakentaa tarkka kuva yksilön kiinnostuksen kohteista, ystävyyssuhteista ja elämäntavoista. Tietojen avulla mainostajat voivat kohdistaa yksilöille eri tuotteita.

Lue myös:

    Uusimmat