Tutkijalautakunta selvittää turman kulun

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta tutkii Loimaan turman syitä. Tieliikennelaitoksen mukaan valtatie 9:ää eilisiltana aurannut aurausauto oli onnettomuushetkellä parinkymmenen kilometrin päässä Loimaalta.

Loimaan turman tutkii liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta, jonka tehtävänä on selvittää muun muassa onnettomuuden kulku, riskitekijät, seuraukset sekä olosuhteet onnettomuuden syiden selvittämiseksi. Sen sijaan tutkijalautakunnan tehtävänä ei ole selvittää onnettomuuksien syyllisyyskysymyksiä.

Suomessa on kaikkiaan 21 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaa, joiden toimialueet noudattelevat nykyisiä maakuntarajoja. Ne tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Tutkijalautakunnissa on mukana muun muassa liikennepoliisin, lääkärin sekä liikenneteknisen alan asiantuntijoita. Sen sijaan oikeusministeriön yhteydessä toimiva onnettomuustutkintakeskus ei näillä näkymin tutki Loimaan kuolonkolaria.

- Sain eilisiltana ilmoituksen tapauksesta ja soitin onnettomuuspaikalle. Niiden tietojen perusteella päätin, että me emme lähde sitä tutkimaan, kertoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Tuomo Karppinen.

Onnettomuustutkintakeskus tutkii kaikki suuronnettomuudet ja niiden vaaratilanteet. Tieliikenneonnettomuuksien kohdalla onnettomuustutkintakeskus ei kuitenkaan ota automaattisesti tutkittavakseen useamman kuolonuhrin vaatineita tapauksia, koska meillä toimivat myös liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat.

Tieliikenneturmista onnettomuustutkintakeskus ottaakin tutkittavakseen lähinnä sellaiset, joita tarkastelemalla on mahdollista parantaa yleistä turvallisuutta. Loimaan ikävässä ja pahassa onnettomuudessa on Karppisen mukaan kyse kuitenkin lähinnä tavanomaisesta tieliikenneonnettomuudesta, jossa enemmänkin sattumalta oli näin paljon kuolonuhreja.

Aurausauto oli töissä 9-tiellä

Valtatie 9:ää eilisiltana ja yöllä aurannut auraus- ja suolausauto oli onnettomuushetkellä parinkymmenen kilometrin päässä Loimaalta, kertoo Tieliikelaitoksen Turun ja Porin palveluyksikön päällikkö Juha Hjulgren. Hjulgrenin tietojen mukaan alueella satoi erittäin runsaasti lunta illalla kello 20-22 paikkeilla.

- Tieosuudesta vastaava auto on ollut koko ajan toimenpiteissä, ja kaikki autot ovat olleet käytössä. Ei ole ollut mistä irrottaa enempää, kertoo Hjulgren.

- Välillä on tietysti pitänyt tankata lisää suolaa ja kuljettaja on pitänyt lakisääteisen lepotaukonsa, hän jatkaa.

Jonkin verran ennen Loimaan onnettomuutta säätiedot kertoivat voimakkaamman lumisateen olevan tulossa Turun suuntaan, joten aurausauto suuntasi sinne päin. Sillä aikaa tie ehti Loimaan kohdalla käydä sohjoiseksi ja erittäin liukkaaksi.

- Kun lumi tulee märkään tienpintaan ja siinä on suola alla, niin se muuttuu sohjoksi ja sehän on paha keli, Hjulgren selvittää.

Valtatie 9 kuuluu kunnossapitoluokkaan 1S, mikä tarkoittaa että lumi ja sohjo on aurattava tieltä kahden tunnin kuluessa.

Hjulgrenin mukaan Tieliikelaitos hoiti tietä eilisiltanakin velvoitteidensa mukaan.

- Auto on ollut liikkeellä, mutta koko reitti ei yhtäaikaa tule valmiiksi, sanoo Hjulgren.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 22.01.2005)

Lue myös:

    Uusimmat